
M/S «MARGRETHE MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I SKIPSREVYEN nr. 1/2008 omtalte vi det åttende og siste skipet i E-serien, «Eugen Mærsk» som hadde oppgitt containerkapasitet på 11.000 TEU.
M/S «MARGRETHE MÆRSK» serien blir mindre, men likevel av betydelig størrelse med oppgitt container intake på 7.000 TEU og ligner da mer i størrelse på «Gudrun Mærsk» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2005 og hadde samme containerkapasitet, l.o.a. på 367 meter lang og dødvekt på ca. 115.000 tonn. Det skipet ble etterfulgt av «Grete Mærsk» (SR 4/05), «Gunvor Mærsk» (SR 5/05), «Gjertrud Mærsk» (SR 1/06), «Gerd Mærsk» (SR 1/06) og «Georg Mærsk» (SR 2/06).
«MARGRETHE MÆRSK» er det tredje skipet i rederiet som bærer dette navnet. Det er naturlig at nybygget nyter godt av den teknologiske miljøutviklingen. Skipet er designet og bygget til å oppfylle de høyeste kravene til sikker, presis, miljøvennlig og økonomisk transport overalt på kloden. Det er blant annet installert et anlegg til utnyttelse av motorens spillvarme for å optimere utnyttelsen av den produserte energien.
Det er videre snakk om et høyt automatisert skip hvor alt overvåkes av avanserte computersystemer for å oppnå en rasjonell arbeidsgang ombord.
Skipets fremdriftsmaskineri er en 12-cylinder Wärtsilä RT-flex dieselmotor som utvikler 93.000 bhp. M/S «MARGRETHE MÆRSK» er registrert i København med Ebbe Larsen som kaptein og Søren Bjerre som maskinsjef.
Siden nøyaktige hoveddata for skipet ennå ikke foreligger, vil vi komme tilbake med disse når skip nr. 2 blir levert.