M/S «MARI»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ørnli AS, Norddyrøy leverte arbeidskatamaranen «MARI» til Marine Harvest Norway AS, Rogaland den 23. mai 2013 som båtbyggeriets byggenummer 77. I juli i fjor overtok samme selskap (Hordaland) et lignende fartøy – «Mathea».

«MARI» er bygget som glattdekket katamaran med asymetriske skrog, utfallende baug, tverrhekk og skansekledning rundt hele fartøyet. Styrehuset som er arrangert forut, er innredet for tre manns besetning. Det er utvendig styrekonsoll, samt kranbetjening på styrbord side akter. Toalettrom og tørkerom er innredet i tilbygg på babord side av styrehus. Tørkerom er oppvarmet av overskuddsvarme fra lyddemperne.

«MARI» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 13,53 m

Bredde 6,90 m

Dybde i riss 1,74 m

Dekkslast 20 t

Brennoljekapasitet er 2 x 750 liter, og kapasitet for ferskvann er 250 liter.

Dekk/innredning

Dekket er konstruert for å kunne transportere opp til 20 tonn dekkslast. Kran av type Palfinger PK 23500C med 23 t/m løftemoment, levert av Bergen Hydraulic, er plassert i senter akter. Tennfjord Industrier har levert en capstan på 3 tonn og to på 1,5 tonn. Fartøyet er forberedt for montering av 10 tonns tauevinsj. En Hycat høytrykkspyler er levert av byggeverftet. O.S. Solhaug har stått for lyskaster type Seematz på 500 W, og lanterner er fra Hellanor.

Erling Haug har levert rednings- og fortøyningsutstyr samt anker og tauverk til fartøyet, og malingsleverandør er Hempel, Bergen.

Innredningspaneler og styrehusinnredning er levert av Steinar Eik Jensen AS. Utstyr som pantrypumpe, varmtvannsbereder, defroster, elektrisk pumpetoalett og kjøleskap er Leif H. Strøm leveranser. Bysseovn er fra Ulmatec Pyro.

Elektroteam har utført elektroinstallasjonene. Hovedtavle er blant O.S. Solhaug leveransene, og Sønnak har supplert batterier.

Maskineri

Fremdriften besørges av to Sabb Iveco Aifo dieselmotorer, type N67MNTM 28, som hver utvikler 230 hk v/2800 o/min. Motorene er koblet til to Helseth 3H60-900HS propellanlegg via to Sabb HVP65 reduksjonsgear med oversetning 3,82:1. Begge gearene er utstyrt med PTO for drift av hydraulikkpumper.

Manøversystem type Marol er levert av Sea-Tek, og styreanlegg er fra Sleipner Motor. Fartøyet er utstyrt med en Petter’s Marine Hydraulics sidepropell på 30 hk. Spyle- og lensepumpe av type Jabsco er levert av Flak.

Elektronikk

Argon har levert kombinert radar, kartplotter, ekkolodd og GPS av type Furuno M-1834CBB, Furuno FAP-511 autopilot og Standard Horizon GX1100E VHF-radio. Kompass er fra Flak.