(Illustrasjonsfoto)

M/S «MARIBO MÆRSK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd. overleverte M/S «MARIBO MÆRSK» til A.P. Møller - Mærsk A/S den 7. april 2014 som byggenummer 4256. Dette er det 7. nybygget i Triple-E serien, og skipet har containerkapasitet på 18.270 teu og en lengde på nesten 400 meter.

Miljøet

I april publiserte Maersk Line sin “Sustainability Progress Update” for 2013 som viser en reduksjon på 3,8 millioner tonn CO2 i løpet av året samtidig som selskapets forretningsvirksomhet vokste med 4,1 prosent.

Neste år kommer utfordringen vedrørende SOx utslippene for skip som seiler i Emission Control Areas. Å oppfylle vilkårene i det nye regelverket blir kostbart, ifølge rederiet, som er urolig over at noen kan bli fristet “to cut corners”, noe som vil gå ut over de som følger regelverket.

Triple-E

Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Skipstypens dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Skipene kan heller ikke gjøre bruk av den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift i slutten av 2015. Totalt skal det bygges 20 enheter av denne typen skip med leveringer frem til og med 2015. Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$ 185/190 millioner.

M/S «MARIBO MÆRSK»

Byggeprosessen var kort skissert som følger: steel cutting15. februar 2013, keel laying 10. september, launch 9. november og levering 7. april 2014. Her er det ikke mangel på effektitivet.

Skipet seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer. Skipet fører dansk flagg og har Maribo som hjemstedshavn. Nybygget er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM med tilleggsnotasjoner POT, RRDA, UWILD, CPS, CRC, PMP, SLAM-B, SFA 25, SLAM-S, RW.

Hoveddata:

(alle tall “circa” uten garanti):

Lengde o.a. ..........................................................................................................  399,20 m

Lengde b.p.p. ......................................................................................................  376,21 m

Bredde mld. ..........................................................................................................  59,00 m

Dybde i riss ..........................................................................................................  30,30 m

Høyde fra base line ...............................................................................................  73,00 m

Container kap. ..................................................................................................  18.270 teu

Holds cap. ......................................................................................................  384.683 m3

DW .....................................................................................................................  192.800 t

GT .........................................................................................................................  183500

Draft .....................................................................................................................  15,00 m

Reefer cont. .........................................................................................................  1800 teu

Stålvekt ................................................................................................................  55.000 t

IMO nr................................................................................................................. 9619969

Tankkapasitetene er 14.018 m3 fuel olje, 1100 m3 dieselolje, 1048 m3 ferskvann og 63.287 m3 ballastvann (alle tall “cirka”).

Maskineri

Det er to fremdriftssystemer ombord, noe som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 prosent energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.

Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C Mk9.2 dieselmotorer er fra Doosan Engine Co., Ltd., hver med ytelse på 29.680 kW og tilkoblet 2 x 4-bladete bronse propeller av Mecklenburger Metallguss fabrikat. Propellakslingene er levert av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd.

Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per døgn er beregnet til ca. 100 tonn. Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop.

HHI Electro Electric har supplert tre hjelpegeneratorer, to på 2800 kW og en på 4300 kW, og Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene.

Alfa Laval Qingdao har levert seks exhaust gas economizers og kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Kranutrustningen kommer fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd.

-

Serien Triple-E fra DSME fortsetter med “Marsal Mærsk” som bnr. 4257, “Matz Mærsk” som bnr. 4258 og “Mayview Mærsk” som bnr. 4259. Det skal så leveres ytterligere fire skip i 2014 og seks i 2015.