
M/S «MARIT MÆRSK» – M/S «MATHILDE MÆRSK»
– 19. og 20. containerskip i Triple-E serien fra Sør-Korea
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med overtagelsene av M/S «MARIT MÆRSK» og M/S «MATHILDE MÆRSK» er serien på 20 skip av typen Triple-E fullført. Skipene ble levert fra fra Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd til Maersk Line A/S med byggenumre 4270 og 4271 den 5. juni henholdsvis 30. juni 2015.
Med skipspris på cirka US$ 185 millioner blir det snakk om en enorm investering. Det har bare tatt to år og noen få dager fra første skip, «Mærsk Mc-Kinney Møller», ble levert til «MATHILDE MÆRSK» satte sluttstrek for skipsserien. Det betyr kun 37 dager i gjennomsitt mellom hvert nybygg, hvilket er imponerende tatt i betrakning at man her snakker kompliserte skip i mega størrelsen.
Men byggevirksomheten stopper ikke med denne serien, for 2. generasjon Triple-E skal snart igangsettes med minimum 11 enheter i størrelsen 19.630 teu. Leveringene skal her finne sted mellom april 2017 og mai 2018. Og naturligvis er det Daewoo som skal bygge disse også.
I tillegg inngikk Maersk Line en nybygningskontrakt med Hyundai Heavy Industries i juli for ni 14.000 teu skip til kontraktsverdi US$1,1 milliarder med opsjon ytterligere åtte skip. Skipenes lengde blir 353 meter, og leveringene finner sted i 2017. Skipene skal seile under Singapore flagg.
M/S «MARIT MÆRSK» – M/S «MATHILDE MÆRSK»
Som sine forgjengere fører skipene DIS flagg og har Humlebæk som hjemstedshavn for «MARIT MÆRSK»s vedkommende og Dragør for «MATHILDE MÆRSK». Nybyggene er klasset i ABS ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM. Skipene har følgende
hoveddata:
(alle tall “circa” uten garanti):
Lengde o.a. .......................................................................................................... 399,20 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 376,21 m
Bredde mld. .......................................................................................................... 59,00 m
Dybde i riss .......................................................................................................... 30,30 m
Høyde fra base line ............................................................................................... 73,00 m
Container kap. design ....................................................................................... 18.270 teu
Holds cap. ...................................................................................................... 384.683 m3
DW ..................................................................................................................... 196.000 t
GT ......................................................................................................................... 182000
Draft ..................................................................................................................... 15,00 m
Reefer cont. ......................................................................................................... 1800 teu
Stålvekt ................................................................................................................ 55.000 t
IMO nr. «MARIT MÆRSK» ............................................................................ 9632167
IMO nr. «MATHILDE MÆRSK» .................................................................... 9632179
Tankkapasitetene er 13.715 tonn fuel olje, 1.495 t. dieselolje, 1.050 t. ferskvann og 64.752 tonn ballastvann (alle tall “cirka”).
Maskineri
Det er to fremdriftssystemer ombord, noe som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 prosent energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.
Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C Mk9.2 dieselmotorer er fra Doosan Engine Co., Ltd., hver med ytelse på 29.680 kW og tilkoblet 2 x 4-bladete bronse propeller av Mecklenburger Metallguss fabrikat. Propellakslingene er levert av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd.
Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per døgn er beregnet til ca. 100 tonn. Skipene er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop.
HHI Electro Electric har supplert tre hjelpegeneratorsett, to på 2800 kW og et på 4300 kW, og Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene. Alfa Laval Qingdao har levert seks exhaust gas economizers og kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Diverse
Kranutrustningen kommer fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd. med to proviantkraner på 2 tonns henholdsvis 5 tonns kapasitet, en monorail kran på 12,5 tonn SWL og to maskinromskraner hver på 10 tonn SWL. Heisleveransen har Kone stått for. Jotun har levert Hull Performance Solutions med SeaQuantumX200 antifouling coating.