
M/S «MARIT MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er det femte av seks i denne serien containerskip, og kaptein ombord er Benny Otto Rasmussen, og maskinsjef er Torben Dam Hjortshøj. Skipet er registrert i Skovshoved.
Containervirksomheten
I interim rapport fra rederiet datert 12. november opplyses det at Maersk Line og Safmarine transporterte 5,3 millioner FFE FFE (Forty-Foot Equivalent container units) i årets første ni måneder, eller 5% mer enn i samme periode 2007. Traden mellom Asia og Europa klarte ikke å øke volumene i år, og i tredje kvartal falt de med 3% fra samme periode i 2007. For Afrika traden er volumet 15% høyere hittil i år.
Gjennomsnittlige fraktrater bedret seg med 11% fra samme periode i 2007, noe som skyldes bunkers kompensasjon. Men spesielt traden fra Asia til Europa har merket vanskeligere tider i 3. kvartal.
Netto resultatet var positivt med US$ 92 millioner, mens det var minus US$ 57 millioner i fjor. Salgsgevinster bidro med US$ 348 millioner.
Inntektene for APM Terminals økte med 29% i perioden januar – september fra samme periode i 2007. Nylig ble en ny terminal i Mobile åpnet. Terminalen er igangsatt i samarbeid med Terminal Link (CMA CGM) og Alabama State Port Authority. Mobile Container Terminal vil gi kundene adgang til det globale nettverket som dekker alle mulige handelsruter til og fra Mobile. Det er investert ca. $300 millioner i prosjektet.
M/S «MARIT MÆRSK»
Skipets containerkapasitet er oppgitt til ca. 7.000 teu. Skipet er designet og bygget for å oppfylle de høyeste kravene til sikker, presis, miljøvennlig og økonomisk transport overalt på kloden. Det er snakk om et høyt automatisert skip hvor alt overvåkes av avanserte computersystemer for å oppnå en rasjonell arbeidsgang ombord.
Nybygget er klasset i American Bureau of Shipping A1E med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | ca. 367,00 m |
Bredde | ca. 43,00 m |
Draft | ca. 15,50 m |
Dwt | ca. 110.000 |
GT | ca. 95.000 |
Container cap. | ca. 7.000 teu |
IMO | 9359040 |
I tillegg til serien containerskip skal Odense Staalskibsværft bygge en serie Capesize bulk carriers til Carras, Hellas, åtte Ro-Ro skip til EPIC Shipping Ltd., UK og Pacific Basin, samt tre fregatter til Det Danske Søvern. Dermed strekker ordreboken seg frem til 2012.