M/S «MARSTAL MÆRSK»
– containerskip fra Sør-Korea
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Serien av Triple-E skip er kommet til skip nr. 8 som er M/S «MARSTAL MÆRSK», og som ble levert fra Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd. den 20. mai 2014 til A.P. Møller - Mærsk A/S. Skipet har verftets byggenummer 4257 og har containerkapasitet på 18.270 teu og en lengde på nesten 400 meter.
Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Skipstypens dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Skipene kan heller ikke gjøre bruk av den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift i slutten av 2015. Totalt skal det bygges 20 enheter av denne typen skip med leveringer frem til og med 2015. Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$ 185/190 millioner.
Nylig kunngjorde Jotun at firmaet hadde undertegnet en avtale med Maersk Line for levering av Hull Performance Solutions med SeaQuantumX200 antifouling coating for Triple-E nybyggene. I den forbindelse uttalte Jotun “keeping under water hull surfaces smooth and clean is crucial to Maersk Line’s efforts to minimize fuel costs and GHG emissions”.
M/S «MARSTAL MÆRSK»
Byggeprosessen var kort skissert som følger: steel cutting 25. februar 2013, keel laying 8. oktober, launch 7. desember og levering 20. mai 2014.
Skipet seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer. Skipet fører dansk flagg og har Marstal som hjemstedshavn.
Nybygget er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM med tilleggsnotasjoner POT, RRDA, UWILD, CPS, CRC, PMP, SLAM-B, SFA 25, SLAM-S, RW.
Skipet har følgende hoveddata:
(alle tall “circa” uten garanti):
Lengde o.a. .......................................................................................................... 399,20 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 376,21 m
Bredde mld. .......................................................................................................... 59,00 m
Dybde i riss .......................................................................................................... 30,30 m
Høyde fra base line ............................................................................................... 73,00 m
Container kap. .................................................................................................. 18.270 teu
Holds cap. ...................................................................................................... 384.683 m3
DW ..................................................................................................................... 194.692 t
GT ......................................................................................................................... 183500
Draft ..................................................................................................................... 15,00 m
Reefer cont. ......................................................................................................... 1800 teu
Stålvekt ................................................................................................................ 55.000 t
IMO nr................................................................................................................. 9619971
Tankkapasitetene er 14.018 m3 fuel olje, 1100 m3 dieselolje, 1048 m3 ferskvann og 63.287 m3 ballastvann (alle tall “cirka”).
Maskineri
Det er to fremdriftssystemer ombord, noe som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 prosent energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.
Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C Mk9.2 dieselmotorer er fra Doosan Engine Co., Ltd., hver med ytelse på 29.680 kW og tilkoblet 2x4-bladete bronse propeller av Mecklenburger Metallguss fabrikat. Propellakslingene er levert av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd.
Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per døgn er beregnet til ca. 100 tonn. Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop.
HHI Electro Electric har supplert tre hjelpegeneratorer, to på 2800 kW og en på 4300 kW, og Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene.
Alfa Laval Qingdao har levert seks exhaust gas economizers og kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Kranutrustningen kommer fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd.
-
Serien Triple-E fra DSME fortsetter med “Matz Mærsk” som bnr. 4258 og “Mayview Mærsk” som bnr. 4259. Det skal så leveres ytterligere fire skip i 2014 og seks i 2015.