M/S «MARTIN H»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Seaworks AS opererer selvlossere i nord-europeisk fart og driver også management og mekling av andre rederiers fartøyer. Den første selvlosseren ble kjøpt allerede i 1995. Selskapet driver også med installasjon av sjøkabler i kystnære områder og har i perioden 1997-2010 installert cirka 750 kommunikasjons- og kraftkabler i sjø og vann. Seaworks har også investert i tre landgangsfartøyer som er spesialkonstruerte for ilandføring av utstyr til områder med begrenset infrastruktur.
Det er svært interessant at det her er et norsk rederi som bygger nye selvlossere, for flåten trenger sårt slik fornyelse. Vi antar at gjennomsnittsalderen av båter utstyrt med gravemaskin som opererer på norskekysten, er i området 30/40 år. Mange har tatt til orde for en kondemneringsordning uten at noe skjer. Hvis norske skipsverft hadde manglet nye oppdrag, kunne muligens en slik plan komme i gang, men det krever innsats og investeringer fra myndighetenes side. Og da vet man hva som (ikke) skjer …
M/S «MARTIN H»
har lastekapasitet på ca. 2.200 tonn og lastekapasitet i volum på ca. 2150 m3. Skipet er utstyrt med gravemaskin og transportbånd, der sistnevnte kan rekke hele 20 meter forut for baugen i forbindelse med losseoperasjoner.
Skipet fører NOR flagg og er klasset i Bureau Veritas med notasjoner ✠Hull ✠Mach, General cargo ship, Heavycargo (10kN/m2), Occasional dry bulk cargo, Unrestricted navigation, ✠AUT-UMS (SS), ✠SYS-NEQ-1 (SS), ✠MACH og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 67,95 m |
Lengde b.p.p. |
111,60 m |
Bredde på sp. |
12,50 m |
Draft scantl. | 5,80 m |
Lastekapasitet |
ca. 2.200 t |
Lastekap. volum |
2150 m3 |
GT |
1548 |
NT | 573 |
IMO nr. | 9639115 |
Dekk/innredning
Gravemaskin er type Komathsu PC350LC-V, og transportbånd og lukesystem er av Mariner fabrikat. Ankervinsj er levert av Data Hydraulic. I redningsutstyret inngår to RFD redningsflåter og MOB-båt av tyrkisk fabrikat. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer. BWT systemet er fra Hyde Guardian.
Miele har levert vaskeriutstyr, og Elta Gemi har utført elektroarbeidene på skipet.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 4L20 dieselmotor med ytelse på 739 kW som er koblet til et BERG propellanlegg. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Volvo Penta D16 motorer hver på 460 kW og to Volvo Penta D9 hver på 220 kW. Generatorer er av Stamford fabrikat. Styremaskin er type Tenfjord, og skipet er utrustet med en Brunvoll baugthruster.
GEA Westfalia har levert separatorer, kompressorer er fra Sauer & Sohn og Standart har supplert pumpeutrustningen. Tankpeilesystemet er fra Kockums Sonic, mens Heinen & Hopman har levert ventilasjonsanlegget ombord.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Kelvin Hughes med blant annet Kelvin Hughes X-band og S-band radar, Koden CVR-10 ekkolodd, Lilley & Gillie magn. kompass, Koden KHP-920D DGPS, Koden KGP-920 GPS, Walker speed log, Anschütz Std. 22 gyro kompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Kelvin Hughes Ecdis, Uni-Safe Electronics BW-800 broalarm, Koen KAT-100 AIS, Sailor 6222 VHF/DSC system, Sailor 6310 MF/HF DSC, Sailor 6110 Inmarsat C, Sailor 6194 SSAS, Polaris navtex, Sailor EPIRBs, Sailor SART-1 og SART-2, 3 x Sailor VHFs, Sailor Fleet Broadband 500, 4 x Sailor UHFs og ICOM 6022 UHF.
Thrane & Thrane har levert TV sat.system, og PA/intercom system er fra Zenitel.
❊
Skip nummer to fra Cemre Marin til Seaworks er planlagt for levering i midten av februar 2013.