
M/S «MARY ARCTICA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet er bygget for operasjon i minst 30 år med masser av godt polsk stål – 3.800 tonn blir det sagt – noe som kommer godt med i den harde farten som venter henne i arktiske farvann. Det hører således til unntakene at man finner et lasteskip med større GT enn DWT, men det altså er tilfellet her.
Stålplatene forut er opp til 30 mm tykke og stevn-plater 50 mm. Det er is-kniv ovenfor ror-bladet og is-finner forut for propellen. For at båten skal kunne knuse isen med egen vekt har baugen fått den karakteriske formen typisk for skip i polarregioner.
«Mary Arctica» har dessuten reefer plugger for et stort inntak av frysecontainere, totalt 231 teu. Det er med tanke på importen av matvarer, men enda mer for å ta seg av eksporten av sjømat. Rederiet har for øvrig nettopp fått levert 100 nye reefer containers bygget av Mærsk Container Industri.
Basis 14 tonn homogen lasting er kapasiteten 384 teu. Kapasitet for 40 fotere er 282.
Av andre særtrekk bør krankapasiteten nevnes, den er på 45 tonn per kran med max. outreach 29,8 meter, og de to Liebherr kranene kan sammen løfte opp til 80 tonn. Et fartøy uten egne kraner er ikke til særlig hjelp på Grønland, for havnene er sjelden begunstiget med eget moderne løfteutstyr. Kranene er plassert midtskips fordi været ofte bestemmer hvordan skipet legger til kai.
Prisen på nybygget er ikke beskjeden, idet den kommer opp i ca. 200 millioner danske kroner, men trøsten er at kontraheringen fant sted før de siste to års fantastiske prisoppgang ved verdens skipsverft. Slik sett kunne nok skipet muligens omsettes til en høyere pris i dag under forutsetning av at kjøperen hadde bruk for et slikt spesialskip. Men RAL har ikke bygget for spekulasjon, men tvertimot for langvarig service.
«Mary Arctica»
er utviklet og designet av Carl Bro Marine i samarbeid med rederiet. Designet måtte ta hensyn til spesielt to havner på Grønland, Qaqortoq i sør og Ilulissat. Førstnevnte havn har problemer med dypgående, mens Ilulissat har et meget begrenset havnebasseng. Skipet skulle så være så stort som mulig basert på disse restriksjonene. Resultatet er blitt en dødvekt på 6.365 tonn, en lengde på 113 meter, bredde på 22,7 meter og draft på 7 meter.
Skipet er arrangert med lugarkapasitet for åtte offiserer og syv mannskap. I tillegg er det lugar for los og hospital. Skipet kan seile med ni manns besetning, men rederiet opererer med besetning på 13 pluss to elever. Fellesarealene omfatter gymnastikkrom, bibliotek, messe og dagrom, samt nettkafé. Famos har levert møbler til nybygget.
Det hører til sjeldenhetene i dag at rederier bruker så mange inspektører under bygging ved velrenommerte verft. Men i dette tilfellet har rederiet hatt opp til 10 personer ved Remontowa.
«Mary Arctica» fører DIS flagg og er klasset i DNV til klasse @1A1, ICE-1A*, General Cargo / Container Carrier, E0, ICS, DG-P, In-water survey og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 113,00 m |
Lengde p.p | 102,45 m |
Bredde | 22,70 m |
Dybde i riss | 18,16 m |
Draft design | 7,00 m |
Dwt | 6.365 |
Dwt scantling draft | 8.870 |
Draft scantling | 8,20 m |
Draft max. containers | 7,50 m |
Container kapasitet | 572 teu |
Reefer plugs | 231 |
GT | 10308 |
NT | 3093 |
IMO nr. | 9311878 |
Tankene rommer 1175 m3 brennolje, 257 m3 diesel olje og 150 m3 ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av en H. Ciegelski/MAN B&W Diesel 6S46 MC-C dieselmotor med ytelse på 7.860 kW som gir båten en servicefart på 15,3 knop ved et forbruk på ca. 31 tonn fuel per dag. I havn går det med 3 tonn dieselolje per dag.
Styremaskineriet er merke Tenfjord og ror type Schilling fra Becker Marine. Dette fartøyet trenger gode manøvreringsegenskaper i trange farvann og er utrustet med to Kamewa Ulstein thrustere, en forut og en akter, hver på 800 kW.
Strømforsyningen besørges av toMAN B&W Holeby 8L 16/24 hjelpemotorer på til sammen 2.176 kW, samt en MAN B&W Holeby motor 5L 16/24 på 680 kW. Hjelpemotorene driver hver sin Leroy Somer generator. I tillegg kommer en Leroy Somer akselgenerator på 1600 kW.
Evaporator er levert av Alfa Laval, og Lemag Premetr XLMS måleutstyr er fra PJ Diesel Enginerring AS.
Elektronikk
Det integrerte brosystemet er fra Sperry Marine og inneholder også VDR system. Lyngsø Marine har levert ISK/UMS og Reefer monitoring systemer. ISK-systemet bygger på UMS 2100-systemet.
Av det elektroniske utstyret kan nevnes Bridgemaster E340 radar, ES-5000-1 ekkolodd fra Sperry, Navigat x MK 1 Mod. 7 gyrokompass fra Sperry, Navipilot 4000, Navistar GPS, Sailor VHF og Inmarsat-EC fra Sperry. Radarutstyret har AIS interface og er fullt integrert med et dual ECDIS system. Radiostasjon er fra Sperry Marine med tilhørende Fleet 77 Inmarsat terminal fra Thrane & Thrane.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005