Lindø newbuilding No. 216, MATHILDE MÆRSK, ved utrustningskaien.

M/S «MATHILDE MÆRSK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med levering av byggenummer L-216 M/S «MATHILDE MÆRSK» den 10. mars 2009 er serien på seks containerskip som er bygget ved Odense Staalskibsværft for A.P. Møller - Mærsk A/S fullført. Nybygget ble døpt av fru Ingeborg Staehler-Hambrecht, gift med Dr. Jürgen Hambrecht, styreleder i BASF.

Generelt sett er det containermarkedet som sammen med tørrlastmarkedet har lidd mest etter at den voldsomme nedturen satte inn i fjor sommer. Stadig vekk kommer det meldinger om nedskjæringer for forskjellige container linjer, og verst er det for transport fra Fjerne Østen til vestkysten av USA og til Europa.
Nylig kunne AXS Alphaliner melde at antallet uvirksomme (idle) fully cellular containerskip nå var kommet opp i 453 med kapasitet på 1,35 millioner teu, hvilket tilsvarer 10,7% av flåten.
I media kan man lese at også Maersk Line vurderer drastiske tiltak, inkludert mulig opplag for opp til 25 container skip med total kapasitet på ca. 150.000 teu, eller ca. åtte prosent av rederiets flåte av slike skip.
Og Maersk Line sies også å være i samtaler med skipsverft med tanke på å skyve leveringene av nybyggene frem i tid. I 2009 ventes rederiet å få levert ni containerskip, i 2010 følger seks enheter og ytterligere 32 skip er planlagt for levering i 2011-12.
Verftet
I slutten av januar kunngjorde verftet en ny forretningsmodell på Lindø. I denne omdannes Lindø til tre forretningsområder: skipsverft, industridel og felles fasiliteter. Skipsverftet skal i fremtiden konsentrere seg om å produsere mindre skip, herunder eventuelt skip til bruk for offshore-området. Dette vil ikke få innflytelse på det eksisterende byggeprogrammet.
M/S «MATHILDE MÆRSK»
Dette er det femte av rederiets skip som bærer dette navnet. Det første var et dampskip som i 1931 ble omdøpt til «Mathilde Mærsk».
Dagens «MATHILDE MÆRSK» har containerkapasitet på ca. 7.000 teu og kapasitet for ca. 500 feu reefer containers.
Skipet er designet og bygget for å oppfylle de høyeste kravene til sikker, presis, miljøvennlig og økonomisk transport overalt på kloden. Det er snakk om et høyt automatisert skip hvor alt overvåkes av avanserte computersystemer for å oppnå en rasjonell arbeidsgang ombord.
Kaptein ombord er Christian Sparre Søndergaard, og maskinsjef er Morten Lyngsaa Madsen. Skipet er hjemmehørende i Skagen. Nybygget er klasset i American Bureau of Shipping A1E med følgende hoveddata:

Lengde o.a. ca. 367,00 m
Bredde ca. 43,00 m
Dybde i riss
24,00 m
Draft ca. 15,50 m
Dwt ca. 110.000
GT
ca. 98.268
Container cap. ca. 7.000 teu
Reefer cont.
ca. 500 feu
IMO
9359052

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri er en Doosan-bygget optimalisert Wärtsilä RT-flex 12-cylinder dieselmotor – optimalisert for å minimalisere bunkersforbruket og dermed CO2-utslippet, for å gi mer økonomisk drift. Mens de ordinære 12-sylindrete RT-flex-motorene utvikler 93.000 bhp, utvikler den optimaliserte 84.000 bhp.
Thrusterne er av Kamewa Ulstein fabrikat påkoblet Siemens generatorer, og hjelpemaskineriet består av tre MaK 8M32 dieselmotorer. Desmi har levert pumper, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger.
Ombord er det installert et anlegg til utnyttelse av motorens spillvarme for å optimere utnyttelsen av den produserte energien. Dette betyr store besparelser i bunkersutgifter selv om skipet muligens ikke utnytter Waste Heat Recovery potensialet fullt ut. Effekten av WHR systemet sies nemlig å være størst når maskineriet arbeider med MCR på 85/90 prosent, noe som ikke alltid er nødvendig for det kraftige maskineriet.
En annen sak er at overskuddsenergien fra turbo generatoranlegget er så stor at den under normale forhold sikrer skipets eget forbruk, og dermed reduseres behovet for kjøring av hjelpemotorene.
Kjelutrustning fra Aalborg Industries er delt opp i en lavtrykks- og en høytrykksseksjon, der særlig førstnevnte er viktig i WHR sammenheng.
Gassturbinen i anlegget trekker sammen med dampturbinen fra Peter Brotherhood Siemens generatoren som leverer ekstra energi som trekkes ut av WHR systemet. Siemens har også levert styrings- og kontrollsystemet til hele maskinerianlegget.
Verftet har forøvrig re-designet maskinrommet for å gi mer plass og bedre arbeidsforhold. Her blir det også plass til et ballastvann-behandlingssystem etter nye IMO forskrifter.
For reefer-containere som lastes i rommene har skipet et vannkjøleanlegg som er effektivt og miljøvennlig og som tar den nødvendige energi fra skipet selv, i stedet for å ha et eget kjøleanlegg. GEA har hatt leveranser til skipet.
Gjenbruk av Chilled Water Unit teknologien som ble introdusert med E-serien, finnes også ombord på M/S «Mathilde Mærsk», men her er Johnson (York) i Århus leverandør. Dette gir effektiv og miljøvennlig air-conditioning.

Odense Staalskibsværft bygger en serie Capesize bulk carriers til Carras, Hellas, åtte Ro-Ro skip til EPIC Shipping Ltd., UK og Pacific Basin, samt tre fregatter til Det Danske Søvern. Dermed strekker ordreboken seg frem til 2012.