
M/S «METTE MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Containervirksomheten
Maersk Line kunne fremvise overskudd igjen i første halvår på DKK 359 millioner mot tap på DKK 1.277 millioner for samme periode i 2007. APM Terminals fikk et resultat på DKK 955 millioner, opp fra DKK 274 millioner samme periode i fjor. Container shippings omsetning var på over DKK 68 milliarder og omtrent på linje med første halvår 2007.
Maersk Line og Safmarine skipet totalt 3,5 millioner FFE (Forty Foot Equivalent container units) i løpet av perioden, en økning på 5% fra den samme perioden i 2007. Gjennomsnittlige fraktrater, inkludert bunkers påslag, økte med 12%. Salg av skip innbrakte USD 327 millioner i gevinst.
I løpet av første halvår tok Maersk Line levering av 15 container skip, mens åtte ble solgt, hvorav fire med charter-back.
Og ekspansjonen fortsetter, for i løpet av juni og juli bestilte Maersk Line totalt 38 nybygg som skal leveres i tidsrommet 2010-12 med planlagt bruk i Sør-Amerika og Afrika trades. Dette innbefattet en bestilling ved Daewoo for 16 x 7.450 teu skip med reefer plugger for hele 1.700 containers.
Per 30. juni bestod Maersk Lines flåte av 225 egne og 248 innbefraktede skip. Safmarines flåte bestod da av 17 eide og 39 innbefraktede skip.
M/S «METTE MÆRSK»
Nybygget er registrert i Rønne og føres av kaptein David A. Gudmundsson med Harald Astrup som maskinsjef.
Skipets containerkapasitet er oppgitt til ca. 7.000 teu. Skipet er designet og bygget for å oppfylle de høyeste kravene til sikker, presis, miljøvennlig og økonomisk transport overalt på kloden. Det er snakk om et høyt automatisert skip hvor alt overvåkes av avanserte computersystemer for å oppnå en rasjonell arbeidsgang ombord.
I tillegg til serien containerskip skal Odense Staalskibsværft bygge en serie Capesize bulk carriers til Carras, Hellas, åtte Ro-Ro skip til EPIC Shipping Ltd., UK og Pacific Basin, samt tre fregatter til Det Danske Søvern. Dermed strekker ordreboken seg frem til 2012.