
MS «Midyan»
Det som kan være verdens mest avanserte «oil-recovery» skip er overlevert fra Mjellem & Karlsen Verft AS i Bergen til Saudi Aramco, Ras Tanura i Saudi Arabia. Navneseremonien fant sted 3. april og overleveringen den 7. april. «Midyan» var verftets byggenummer 154. Saudi Aramco har tidligere fått et nybygg fra verftet, nemlig et forskningsskip – «Karan 8» – som ble overtatt i juli 1994. Rederiets representanter uttrykte da også sin tilfredshet med dette skipet, noe som nok har hatt en viss påvirkning da «Midyan» ble kontrahert for ca.to år siden.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontraktsprisen for «Midyan» var på vel 200 millioner kroner, og båten skal stasjoneres i Rødehavet. Frank Mohn Flatøy AS har levert et Transrec 250 Oil Recovery System til fartøyet. Kapasitetsmessig omfatter utstyret en pumpe på 250 m3/t med 80 meter flyteslange. Leveransen består for øvrig av 3 stk. skimmer-hoder; overløp, beltekassett og disk-kassett, samt et automatisk Recovery Control System omfattende oljetykkelsesmåler, to-fase meter og en fjernkontrollenhet.
Denne typen systemer leveres over hele verden. Her hjemme er slike pakker plassert i depoter langs norskekysten og utgjør en del av vår nasjonale oljevernberedskap. Disse styres blant annet av oljeselskaper og Kystvakten.
Rederiet
Saudi Arabian Oil Company, eller Saudi Aramco, er et enormt stort selskap som i tillegg til alt som gjøres innenoljevirksomhet, også har ekspandert innen shipping og raffinerivirksomhet. I 1993 ble selskapet gitt ansvaret for alle kongedømmets raffineri- og distribusjonsoperasjoner og påtok seg også dets interesser i flere «joint venture» foretagender. Selskapet utforsker hele tiden nye muligheter innen olje- og gass områdene.
Hoveddata
Lengde o.a. ...................69,20 m
Lengde p.p. ...................61,20 m
Bredde p.sp...................15,00 m
Dybde i riss til h.dekk....6,00 m
Design draft....................4,00 m
Oil Recovery tankene rommer 530 m3. Det samme gjør også både fueltankene og ballasttankene. Kapasitet for ferskvann er 280m3. BT er 2328 tonn. Båten er klasset i Lloyds og er innredet for en besetning på 24 personer.
Maskineri
Fartøyet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri som består av tre Wärtsilä NSD hovedmotorer type 6L20C med ytelse 1015 kW hver, som driver hver sin ABB generator på 1220 kVA. Kraften overføres til to Schottel SRP 1010 rorpropellanlegg. Baugpropell er en Elliot 40T3S levert av Brusgaard & Blindheim. Hjelpemaskineriet består av en Caterpillar 3412 motor på 620 kW ved 1800 o/min. som driver en ABB generator. Nødaggregatet består av en Caterpillar motor og – generator. Shell har levert smøreolje.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler og Desmi, Sperre har levert to kompressorer og RWO og Alfa Laval står for separatorleveransene. Skogland Kuldeteknikk AS har levert kjølemaskineriet for proviant, mens Dalseide & Fløysand har utført isolasjonsarbeidene. Ventilasjonsanlegget er fra Novenco. Kværner Eureka har levert Fi-Fi utstyret, Unitor har forsynt skipet med et CO2 brannslukkingsanlegg, og Thorn står for brannvarslingsanlegget.
Dekk/innredning
Marine Aluminium har levert vinduer og lysventiler og Rapp Hydema det hydrauliske dekksmaskineriet og 4 stk. capstan. Vindusviskere er fra Wynn og rullegardiner fra Solar Marine. TTS-Norlift har fått kranleveransen med montering Svein Hatvik AS har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
Svein Hatvik AS har også hatt arbeidet med de elektroniske installasjonene. Alarm-anlegget er fra Steinco, type Sea-300. Radiostasjon er en Sailor 250W MF/HF type RM2150. Sailor har også levert vaktmottaker type RM 2042-DSC, kompass er fra Nautic System, logg merke C. Plath EM-200. Ombord er det et Sperry SR 180 MkI gyrokompass og Sperryautopilot. Videre utstyr omfatter Trimble DSM12L DGPS navigator, Furuno LC-90 MkII loran, Sailor RT 2048 VHF, Tron 40S friflyt nødpeilesender og McMurdo radartransponder, Furuno NX-500 Navtex, Navico Axis 150 bærbare VHF, tyfon fra Kockum Sonics og Comrod antenner.