M/S «NARGTIND»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Trondheim AS leverte sin andre Selfa Speedsjark 32 den 23. august. Da ble byggenummer 197-3207, M/S «NARGTIND», overtatt av RJ Invest AS v/Rudolf Johannesen, Onøy, Lurøy.

Fartøyet er utstyrt med den nyutviklede Rapp Hydema Syd HKH-05 TE som skal hale både teiner og garn gjennom samme haler. Båten har en dekkslengde på styrbord side på 5,9 meter. Akterdekkets areal er på 16 m2, og ni containers kan lastes gjennom luken til rommet. Lasterommet er på 7 m3. Båten har også et separat rom i hekkforlengelsen med flush-luke fra dekk, og for lettere adkomst er det montert port i styrbord side i rekke på akterdekket.
M/S «NARGTIND» er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske. Sjarken har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 9,98 m
Bredde 3,42 m
Lasterom 7 m3
Kjenningssignal er LG 2280 og fiskerinummer N-30-L.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Yanmar 6LYAM-STP dieselmotor som utvikler 340 hk v/3300 o/min. Motoren er koblet til et West Mekan propellanlegg med fast propell av merke Radice levert av Sleipner, via et Twin Disc MG-5050A gear. Fartøyet er utstyrt med Sleipner sidepropell i baug som styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppe under tak på akterdekk. Båtens toppfart er 27,2 knop og normal marsjfart 20 knop.
Diverse
Colt Industrier har stått for vindusleveransen, og lyskaster er type Norselight 200W. Båten har fått skipsdørk i lugar og styrehus, og i styrehus, lugar og toalett er Selfa Dørkvarmeanlegg montert. I tillegg varmes innredningen opp av Webasto dieselvarmer. Det er arrangert med en dobbeltkøye og to enkeltkøyer ombord. Messe på dekk er arrangert for 4-5 personer, og det er separate defrosterdyser på frontvinduer, styreplass og i lugar. Førerposisjonen på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystickstyring og god sikt.
Pantry er utstyrt med gassapparat, vask og kjøleskap, og på styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj, badeskap og garderobeskap. Redningsutstyret er levert av Løvold.
Båtbyggeriet har montert de elektroniske instrumentene som er levert av Navico Norway, og som består av Simrad AP25 autopilot m/RPU 80 og RC 36 kompass, Olex kartsystem, Simrad EQ 44 ekkolodd og Simrad CX44 radar.

Selfa Arctic Trondheim har en stor ordrereserve med mange leveringer av Selfa Speedsjark 30’ og 32’ i tiden fremover.