
M/S «NEJAT 1»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten av Ola Lilloe-Olsen design er bygget i aluminium i henhold til DNV High Speed Light Craft R3 med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 19,60 m |
Bredde |
4,60 m |
Dybde i riss h.dk. |
1,25 m |
Ferskvannskap. | 800 l |
Redningskap. |
20 p |
Fart |
36 knop |
Oper. range |
500 nm |
Fremdriftsmaskineriet består av to MAN D2842 LE410 dieselmotorer hver med ytelse på 749 kW som er koblet til Hamilton HM521B vannjet anlegg og gir båten en hastighet på opp til ca. 36 knop. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Kohler motorer hver på 17,5 kW.
Ertec har levert vinduer, lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Båten har en slepekrok med 3 tonns kapasitet og er utstyrt med Viking redningsflåter. Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og møblene kommer fra Model Møbler.
Elektriske og elektroniske installasjoner er utført av AS Elektrisk.
❊
Båtservice Mandals ordrebok viser at fire søsterbåter skal leveres til det iranske rederiet, alle i 2011, og så følger bnr. 92, type CarbonCat 24, som skal overtas av Veolia Transport Nord også i 2011. Samme rederi har to Sealord 35 fartøyer i bestilling, “Fløyfjell” og “Kistefjell”, som forlengst skulle ha vært levert etter opprinnelig kontrakt.
I midten av februar ble det opplyst at Fred. Olsen Windcarrier AS hadde bestilt fire crew båter for bygging ved Båtservice Mandal. Pris per båt er ca. 25 millioner kroner, og leveringene skal finne sted i 4. kvartal 2011 og 1. kvartal 2012. Rederiet har opsjoner for ytterligere seks enheter. Båtene skal transportere service teknikere til og fra offshore vindinstallasjoner.