M/S «NEJAT 3» og M/S «NEJAT 4»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båtservice Mandal AS sitt verft i Iran har levert ytterligere to High Speed Emergency Response fartøyer for Tavous Darya Co., Iran. Båtene ble overlevert rederiet hhv. den 20. desember 2011 og 24. februar 2012 som verftets byggenummer 89 og 90. Ola Lilloe-Olsen har konstruert båttypen.

De to tidligere byggene «NEJAT 1» og «NEJAT 2» ble omtalt i Skipsrevyen 1/2011 og 5/2011. «NEJAT 3» og «NEJAT 4» er som sine søstre bygget i aluminium i henhold til DNV High Speed Light Craft R3 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 19,60 m
Bredde 4,60 m
Dybde i riss h. dk. 1,25 m
Redningskap. 20 p
Fart max.
44 knop
Oper. range 500 nm
Brennolje kap. 5000 l
Ferskvannkap. 800 l

Maskineri

Fremdriften av hver båt besørges av to MAN D2842 LE410 dieselmotorer hver med ytelse på 749 kW som er koblet til Hamilton HM521B vannjet anlegg via ZF gear og gir båtene en hastighet på opp til ca. 44 knop. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Kohler motorer hver på 17,5 kW.

Ventilasjonsanlegget er fra Novenco, og Alf Lea & Co. Brannvern har levert branslukkingsanlegg til båtene.

Diverse

Ertec har levert vinduer, og vindusviskere er av Wynn fabrikat. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Båtene har kapasitet for å ta ombord opp til 20 reddede personer og er utstyrt med blant annet Viking redningsflåter.

Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og møblene kommer fra Model Møbler. Styrehusstoler er leveranse fra Rodin & Co. Elektriske og elektroniske installasjoner er utført av AS Elektrisk. Samme firma har levert elektronisk broutrustning, mens alarmanlegget er fra Selco.

Båtservice Mandal AS’ bnr. 91 er siste fartøy i “Nejat”-serien og skal leveres i juli i år. Verftets byggenummer 97 og 98 ble levert i februar henholdsvis mars, og er presentert annet sted i dette nr. av Skipsrevyen. Bnr. 80, et oljevernfartøy som bygges for PMO, og bnr. 94, et crew/cargo fartøy, skal begge leveres i løpet av 2012.