
M/S «NEPTUNE DESPINA» – «NEPTUNE LARISSA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I forbindelse med 5-års kontrakter til Reef Subsea for begge skipene er navnene blitt forandret til «Reef Despina» og «Reef Larissa». Reef Subsea eies av GC Rieber Shipping og Hitec Vision og har også kjøpt 25% i Neptune Subsea AS.
Kontraheringen fant sted i april 2008, og skipene er utstyrt med moonpool og integrert ROV-hangar og kan utføre subseaoperasjoner (IMR = inspection, maintenance, repair). Fartøyene har Mecmars eksosløsning med utslipp i skutesiden like over vannlinjen. «NEPTUNE LARISSA» var forøvrig design nr. 50 fra Ulstein. Av disse har 27 skip X-Bow konstruksjonen.
Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd
hører inn under Sinopacific Shipbuilding Group som opplyser at verftsgruppen tilhører verdenstoppen når det gjelder bygging av “high-end OSVs”.
I forbindelse med dåpen den 26. oktober av begge nybyggene beskriver skipsverftet skipene som “the global first fabricated model of Offshore Support Vessel built for Neptune Offshore AS”. Og det kan være interessant å se hva verftet sier videre, for dette gjelder jo eksport av norsk design med skipsbygging i utlandet:
“While the design and construction of high-end OSV was previously concentrated in Europe and North America, Sinopacific Shipbuilding Group has “emerged from the competition” based on a forward-looking strategy of differentiated products. Building on a unique strategic positioning of “Leadership in Niche Markets”, the group ultimately won the trust of and OSV orders from European and North American companies based on its merits of excellent project management and technical capabilities, world-class OSV construction facilities and the integrated capabilities of world-class designers and suppliers. With advanced construction capabilities that are rare among global OSV manufacturers, this reflects the group’s ability to manufacture deep-water OSVs and reinforces its position as a leading manufacturer of top-quality OSVs.”
Til stede ved seremonien var celebre gjester som Ningbo Feng Hua Municipal Party Secretary Rong Xuehai, Sinopacific Shipbuilding Group Chairman & CEO Simon Liang, Sinopacific Shipbuilding Group Executive Manager Lin Bo og representanter fra andre regjeringsdepartementer, bank og rederiet.
M/S «NEPTUNE DESPINA» – «NEPTUNE LARISSA»
Skipene er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, SF, COMF-V(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8). Skipene fører NIS flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 98,60 m |
Lengde b.p.p | 91,80 m |
Bredde største |
19,00 m |
Dybde i risss til h.d. |
8,00 m |
Dwt |
ca. 3.800 |
Draft |
6,60 m |
GT |
6072 |
NT |
1822 |
Dekksareal |
775 m2 |
IMO nr. N. Larissa |
9521033 |
IMO nr. N. Despina | 9521021 |
Tankkapasitetene er på 1650 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann og 2250 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriftssystemet består av 5 x CAT 3516B dieselmotorer hver med ytelse på 1901 kW v/1800 o/min, 5 x AVK generatorer hver på 1825 kW og 2 x Schottel SCD 2020 propellanlegg hver med ytelse på 2700 kW. Nødaggregatet er et CAT C9-DI TASCAC/Leroy Somer generatorsett.
Brunvoll thrusterutrustningen omfatter 2 x 1200 kW og en azimuth på 850 kW. Som allerede nevnt har fartøyene Mecmars eksosløsning med utslipp i skutesiden.
Aeron har levert proviant kuldeanlegg og tank sounding system. Allweiler har levert pumper, separatorer er fra RWO og både Sperre og Tamrotor har stått for kompressorer. Optimarin har levert sitt system for ballastvannrensing, og omvendt osmose anlegg for ferskvannproduksjon er en Enwa leveranse.
Brannvarslingsanlegget er fra Tyco Fire and Security, og Tero Marine har levert et vedlikeholdssystem.
Dekk/innredning
Helidekk er en leveranse fra Maritime Products. TTS Ships Equipment har stått for levering av hangarporter, og Servi Technics har supplert hydraulikk power pack. Dekksmaskineri og ROV LARS systemet er RRM Odim leveranser. Tranberg har fremskaffet lanterner og lyskastere type Seematz, mens vanntette skyvedører er fra IMS.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og Springer MP 660 MOB-båt i Vesdavit davit. Medi 3 har levert hospital.
Incinerator er fra Teamtec, og Jets har levert vacuum toalettsystemet. Vaskeriutstyr er fra Electrolux.
Ulstein Power & Control har levert Broalarm og IAS, og samme bedrift har stått for det elektroniske utstyret ombord. DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse.
❊
Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. skal levere “Bourbon Calm” og “Bourbon Rainbow” i 2012.