M/S «NEPTUNE II»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båtservice Mandal AS leverte M/S «NEPTUNE II» til Titan Marine Kish.Co den 16. mai 2012 som byggenummer 94. Dette er et crew/cargo fartøy av Sea Lord 30M design. Båtservice har bygget cirka åtte fartøyer av denne typen siden 2007.

«NEPTUNE II» kan transportere cirka 65 personer i tillegg til en besetning på tre personer. Fartøyets akterdekk har kapasitet for 40 tonn last, og båten er arrangert med fire tanker integrert i skroget forut for maskinrommet med kapasitet på totalt 20.000 liter.

Katamaranen seiler under Iran flagg med Kish som registreringshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 29,65 m
Lengde b.p.p.
28,60 m
Bredde 9,00 m
Dybde i riss h.dk. 2,85 m
Dypgående
1,80 m
Lastekap. akterdekk
40 t
Diesel cargo kap.
20.000 l
Diesel fuel kap. 6000 l
Ferskvann last 10.000 l
Ferskvannkap. 1000 l
Passasjerkap. ca. 65
IMO
9630286

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 12V 2000 M72 dieselmotorer som er koblet til to Mitchigan fastpropell anlegg via ZF-3050 reduksjonsgear. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Nogva Deere motorer hver på 57 kW med Stamford generatorer.

Manøversystem er type MTU MC5, og styremaskin er fra Scana Mar-El. Katamaranen er utstyrt med to baugthrustere fra Sleipner, hver på 50 hk. Servicefart er ca. 28 knop.

Isoleringsarbeidet er utført av Norisol, Novenco har levert ventilasjonsanlegget og brannslukkingssystemet i maskinrommet er type Novec 1230.

Diverse

Hydromega har levert diverse hydraulikk, MB Hydraulikk har stått for ankerspill og Bergen Hydraulic har levert kran. Lanterner og lyskastere kommer fra Tranberg henholdsvis Norselight. Erling Haug har levert ankerutrustningen.

Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og møblene kommer fra Modell Møbler.

Elektriske og elektroniske installasjoner er utført av AS Elektrisk, mens Selco har levert alarmanlegg og motoralarm er fra MTU. Kompass er type NOR 250 og radiostasjon GMDSS A1 + A2.

Båtservice Mandal AS skal levere tre crew service båter med bnr. 99, 100 og 101 i løpet av 4. kvartal 2012 og 1. kvartal 2013. Bnr. 80, et oljevernfartøy, skal sammen med SAR fartøyene med bnr. 90 og 91 (“Nejat 4” og “Nejat 5”) bygges i Iran.