M/S «NESEJENTA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nesefisk AS v/Kjetil og August Fjeldskår, Spangereid kunne overta nybygget M/S «NESEJENTA» med byggenummer 272 fra Vestværftet ApS, Hvide Sande i Danmark den 26. november 2008. Gudmor var Lene Fjeldskår, og fartøyet forlot verftet 1. desember.

Fartøyet er tegnet av Vestværftet, og skroget er bygget ved Riga Shipyard i Latvia. Båten er rigget for garnfiske og har fire torskekvoter, to i nord og to i sør. Prisen på nybygget er rundt 30 millioner kroner, visstnok betydelig rimeligere enn ved bygging i Norge. Ifølge media har rederiet aldri fått så mye torsk i Nordsjøen som de siste par årene.
Vi antar at rederiet derfor også tar imot nyheten om generell økning av torskekvotene med åpne armer. Når dette skrives, er det akkurat kunngjort at etter forhandlingene mellom EU og Norge (blant annet i forbindelse med forbud mot dumping av fisk), økes total tillatt fangst (Total Allowable Catch – TAC) for nordsjøtorsk med 30 prosent, den største økningen på mer enn 20 år.
M/S «NESEJENTA» Hoveddata:

Lengde o.a. 27,49 m
Lengde b.p.p 23,12 m
Bredde største 9,00 m
Dybde i riss til h.d.
4,08 m
Lasterom
200 m3
GT
354

Drivstoffkapasitene er ca. 60.000 liter, og for ferskvann rommer tankene ca. 20.000 liter.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Cummins KTA 38 M2 dieselmotor som utvikler 990 hk v/1600 o/min, og som via Mekanord 430-1HS gear med oversetning 5,87:1 er koblet til en Hundested VP propell med diam. 2300 mm. Baugthruster er type Hundested FT 4 på 160 hk.

Strømforsyningen besørges av to Cummins 6CTA 8.3 D hjelpeaggregater hver på 189 kVA, og havnegenerator er også av Cummins fabrikat type 4 BT 3.9D på 55 kVA. Motorinstallasjonene er foretatt av Hvide Sande Skibssmedie. Styremaskin er type Scan-Steering.

Diverse

Dekksutstyr og fangsbehandling er levert av Boa Tech, Hanstholm, og Duusgård Malerfirma, Hirtshals har utført isoleringsarbeidet som gjelder lasterom og arbeidsdekk. Lastkjøleanlegg er levert av Nordkøl, Hanstholm som også har supplert to Geneglace ismaskiner med kapasitet på 2x2500 kg/døgn. Thyborøn Skibs og Motor har levert ankerspill og utført hydraulikk arbeidet. Net-Op, Ålbæk har stått for garnhaler og to garngreiere.

En lossekran er fra Triplex type K-10, og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.

Hanstholm Elektronik har utført de elektriske installasjonsarbeidene og har også levert elektronisk utrustning til fartøyet. «NESEJENTA» er innredet for en besetning på ni personer.