
M/S «NJORD VIKING»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Høsten 2010 overtok TransAtlantic alle aksjene i Trans Viking som var samarbeidsselskapet til Rederi AB TransAtlantic og Kistefos AS. Oppgjøret skjedde i form av nye A- og B-aksjer i TransAtlantic som ga Kistefos majoritet i selskapet med like over 50 prosent av stemmene og kapitalen i TransAtlantic. Kistefoss eier Viking Supply Ships AS.
TransAtlantics flåte består av seks fartøyer og i tillegg kommer de to nybyggene som vil bli levert i 2011.
M/S «NJORD VIKING»
Skipet er befraktet av ENI Norway for fire år. Skipet skal være supportfartøy for operasjoner i Barentshavet, inkludert på Goliat feltet. Oppstart av kontrakten er i mai i år, og kontraktsverdien er på cirka NOK 430 millioner.
Skipet har et de-icing system som forhindrer icing i nord-områdene vinterstid. Fartøyet oppfyller NOFO 2009 kravene vedrørende oljeoppsamling og har standby klasse i DNV. Videre er skipet ustyrt med ROV hangar og launching system. 170-bhp ROV’en skal hovedsakelig brukes i forbindelse med pre-laying av fortøyningssystemer. Total lastekapasitet er på ca. 6.700 m3 i 11 tanker.
Nybygget er klasset i DNV til ✠1A1, ICE-1A, Tug Supply Vessel, Standby Vessel, Fi-Fi II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), Clean Design, Comf-V(3), DK(+), HL(2.8), BIS, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 85,20 m |
Lengde b.p.p. |
76,20 m |
Bredde største |
22,00 m |
Dybde i riss |
9,00 m |
Draft |
7,60/7,00 m |
Dwt |
ca. 4.500 |
GT |
ca. 5100 |
Dekksareal |
750 m2 |
Bollard pull |
220 t |
IMO |
9423827 |
Tankene har kapasitet for 1960 m3 diesel olje, 1250 m3 m3 ferskvann, 1270 m3 drill water, 965 m3 liquid mud, 821 m3 brine og 240 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire MaK hovedmotorer, to stk. type 8 M 32C med ytelse på 4000 kW og to stk. type 6 M32 C på 3000 kW som er koblet til to Berg CPP propellanlegg via Flender reduksjonsgear. Tenfjord styremaskineri betjener to Becker ror, og for å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med Brunvoll sidethrustere, to forut på 735 kW, en på 2200 kW og 2 akter på 735 kW.
Fart og bunkersforbruk oppgis som (cirka) 17 knop / 60 m.tonn per døgn, 15 knop / 32 m.t., 12 knop / 16 m.t. og 10 knop / 9 m.t.
Strømforsyningen besørges av to CAT C 32 hjelpemotorer hver med ytelse på 750 kW og to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 2500 kW.
Pumpeutrustningen er fra Bombas Ascue, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorene og separatorene er fra Alfa Laval. Munters har levert SCR-systemet, og evaporator er fra Facet.
Tero Marine har levert Master V2 vedlikeholdssystem til nybygget med integrasjon med Mimic Condition Monitoring Software system. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Diverse
Fire-Fighting Systems har levert Fi-Fi utstyret. Oceaneering og rederiet har inngått en 4-års ROV-kontrakt med et Magnum Plus system og skal bemannes på ad hoc basis. LARS-systemet er en Odim leveranse. Vinduer er fra Bohamet og viskere fra Seematz. RRM dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, og fartøyet har to RRM SDO AH50 kraner, en 5t/10m og en 3t/10-14,3 meter. Wortelboer har levert ankerutrustning, og redningsflåter er en Viking leveranse. Incinerator kommer fra Teamtec og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum.
Skipet er innredet med lugarplass til 45 personer. Kongsberg Maritime har levert skipets DP-II anlegg, og Satco Communication har levert KU-band VSAT løsning med Orbit OrSat-G antennesystem.
❊
De neste Astilleros Zamakona nybyggene for TransAtlantic skal leveres med cirka 8 måneders intervaller.