
M/S «NORA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet skal brukes til fiske med line, teiner og garn og har Bankfiske 1-sertifikat. Første lasten var blåkveite. Båten har et nyutviklet Nogva gear for vripropell som er tilpasset høyhastighetsskrog og en nyutviklet garnhaler for tyngre garndrift.
M/S «Nora» inngår i Rubin-prosjektet som skal drive storskala innsamling av høykvalitet biprodukter fra kystflåten. Fartøyet er således bygget for å kunne føre i land fersk fisk og biprodukter med toppkvalitet.
"Selfa-Kontroll" ballastsystem gjør det mulig for skipperen å styre fartøyets baugvekt. Levegg er montert på babord side.
Sjarken har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 12,23 m |
Bredde | 4,06 m |
LK-nummer er LK 9456 og fiskerinummer T-1-K.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DI 12 66M EMS dieselmotor på 11,7 liter som utvikler 600 hk v/2100 o/min. Motoren driver et Helseth vripropellanlegg via et Nogva gear. Fartøyet er utstyrt med en 25 hk Sleipner sidepropeller for bedre manøvrering. På prøveturen oppnådde sjarken 27 knops fart, og marsjfart er på 19,5 knop.
Dekk
Den nyutviklede garnhaleren, en 500 kg bomvinsj og linehaler med stamp og setter er levert av Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted i Kabelvåg. Komponenter til garngreier m/arm er levert av Rapp Hydema Syd og Meydam. DNG Norge har levert 16 stk. Sæplast fiskekar til båten.