
M/S «NORDIC QUEEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Cruise Service AS driver blant annet med tur- og sightseeing virksomhet og opererer også to andre båter, nemlig «Keiser Wilhelm» og «Nordic Lady».
Nybygget «Nordic Queen» skal brukes blant annet til charter og selskapsreiser. I sommer har selskapet dessuten fått konsesjon til å gå i rute mellom Ålesund og Geiranger i en måned i et prøveprosjekt. I 2006 er det mulig at ruten vil bli opprettholdt hele sommeren. Fra 5. august skal båten utleies som erstatning for «Baronessa».
Nybygget er ellers den eneste hurtigbåten i Møre og Romsdal som er godkjent for liten kysttrafikk.
«Nordic Queen» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 18,50 m |
Bredde | 7,20 m |
BT | 99 |
Passasjerkapasitet | 97 |
Tankkapasitetene for drivstoff er på 2400 liter brennolje og for ferskvann 500 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 1643M dieselmotorer som hver utvikler 700 hk og driver Servogear HD propellanlegg via Servogear reduksjonsgear. Båten har Tenfjord JR 60-55-2 styremaskin.
Strømforsyningen besørges av et Nogva/Nanni generatorsett som produserer 19 kVA. Brannsikkerheten er ivaretatt med et inergen brannslukkingssystem og et alarmanlegg, begge levert av Zenith Elektro AS.
Varmesystem er fra Mikuni/Hercules, og Termolux-6 kjøleaggregat kommer fra KFD Element AS. Pumper er levert av Whale-TMC-Shurflo, og tankpeileanlegg er fra Wema. Isoleringsarbeidet er utført med Rockwool.
Dekk
Westplast og Brødrene Aa har levert luker og rampe, og ankervinsj med 500 kg kapasitet er fra Lorentzen Hydr. & Mek. Verksted. Rustfrie rekkverkporter er levert av Orten Sveiseverksted. Anker og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter. Nor-Pro har levert branndører og Libra-Plast utvendige dører.
Koppernæs Brude Safety har levert KOPAS MES og brann- og redningsutstyr til nybygget. Lanterner er fra Aqua Signal og lyskastere fra Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet utført av Westing.
Innredning
«Nordic Queen» seiler med to-manns besetning, og passasjerstoler er fra West Mekan. Innredningsdører er en leveranse fra Nor-Pro, og innredningspaneler er levert av Alunor AS. Zenith Elektro AS har utført de elektriske arbeidene ombord og har sammen med Staubo levert hovedtavle. Westplast har levert bropulter.
Elektronikk
Westplast og Zenith Elektro har montert det elektroniske utstyret som innbefatter JMA-5310 og JMA-5106 radarer levert av Pro-Nav, Navman Multi 3100 ekkolodd, Tron 40S friflyt nødpeilesender, Marport GPS kompass, Simrad autopilot, ICS NAV-6 navtex og GMDSS VHF IP67.
Nybygget er finansiert ved hjelp av Sparebanken Møre.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005