Foto: Gian-Rico Willy

M/S «NORDLYS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter omfattende reparasjons-/ombyggingsarbeider var Hurtigruten ASAs M/S «NORDLYS» ferdig fra Fiskerstrand Verft, Fiskarstrand og kunne settes inn i ruten den 28. mars 2012. Dette var cirka en uke senere enn opprinnelig planlagt. Før skipet kunne innsettes i trafikk, måtte Sjøfartsdirektoratet ombord for å revidere skipet.

Den 15. september 2011 oppstod brann ombord i skipet som da befant seg utenfor Ålesund. To besetningsmedlemmer omkom, og to ble hardt skadet i brannen. God håndtering, ikke minst fra skipets besetning, bidro til at konsekvensene ikke ble enda større, konkluderte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap etter hendelsen.

Ombyggingen

M/S «NORDLYS» ankom Fiskerstrand Verft den 21. september 2011. Reparasjonskontrakten ble vunnet i sterk internasjonal konkurranse der 11 verft fra fem europeiske land deltok, og kontrakten ble undertegnet den 21. november. Den bestod hovedsakelig av:

reparasjon av brannskade

vedlikeholdsoppgaver

20 års klassing

diverse oppgraderinger

Verftet begynte på arbeidet den 21. november, og innen cirka fire måneder var reparasjonsarbeidet utført, – i tillegg til mye ekstraarbeid. Samarbeidet med rederi og underleverandører har hele tiden vært veldig godt, ifølge verftet.

Jobben var svært omfattende og betydelig større en først antatt. Ca. 200 personer i gjennomsnitt har arbeidet ombord i denne perioden, og det har gått med ca. 100.000 arbeidstimer.

Verftsdirektør Rolf Fiskerstrand uttalte til Sunnmørsposten at «Nordlys»-reparasjonen er den råeste som verftet har hatt. Og med det menes både omfanget og tiden arbeidet skulle utføres på. Ett av problemene med et slikt oppdrag er at det underveis kan dukke opp skader som man ikke kunne være forberedt på.

Etter ombyggingen står spisesalen nyrestaurert, og det samme er tilfellet med lugarer, salonger, bysse, messe, proviantrom og lasterom.

Mye av arbeidet har dreiet seg om utbedringer i maskinrommet, det er gjort oppgradering av sikkerhetsutstyr og ventilasjonsanlegget.

M/S «NORDLYS»

M/S «NORDLYS» ble bygget ved Volkswerft GmbH Stralsund og levert den 16. mars 1994 som verftets byggenummer 102 (omtalt i Skipsrevyen nr. 2-3/1994). Skipet er søsterskip av «Richard With» og «Kong Harald» som ble levert året før, nærmere bestemt 28. juni henholdsvis 30. november. Skipet ble bygget med 2 x MaK hovedmaskineri på totalt 9000 kW.

Skipet er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-1C, Car Ferry A, RM(-28 °C/+30 °C sea), E0 og har følgende hovedata:

Lengde o.a. 121,80 m
Lengde b.p.p 103,80 m
Bredde 19,20 m
GT 11204
Passasjerkap.
622
Køyer 469
IMO nr. 9048914


Maskineri

Av nytt utstyr som er kommet ombord, kan nevnes at Nogva har levert nytt nødaggregat, og Frydenbø Electric har overhalt generatorene av A. van Kaik fabrikat. Hamworthy har forestått nye AC sirkuleringspumper. Sperre har levert ny starteluft kompressor, og Kaeser har supplert ny kompressor med integrert kjøletørke samt at eksisterende kompressorer er blitt overhalt. Nye separatorer kommer fra Alfa Laval.

MMC Kulde har levert nytt kjøle-/frysanlegg, Lønne Scandinavia har levert nye el.motorer mens Ålesund Armatur har tatt seg av nye ventiler og aktuatorer.

Autronica har utført oppdraget med nye brannslukkesystemer til maskinrommet og hjelpemotorrom.

Diverse

Rapp Bomek har levert ny nødutgangsluke og værtett dør, og Libra Plast har supplert utvendige dører. Westing er leverandør av malingsproduktene, og SPO har utført rengjørings-, maler- og stålarbeider ombord. MPE Cathodic har levert nytt påtrykt spenningsanlegg for å forhindre groe.

Isowest har levert isolasjon og kledning og har utført innredningsarbeidene, inkludert oppgradering av bysse og nedvasking samt luktbehandling.

ACEL har utført elektroarbeidene ombord på skipet.

Fiskerstrand Verft AS skal utføre mindre vedlikeholdsarbeider på M/S “Nordstjernen” som skal være ferdig utført i slutten av mai. Det er forøvrig 13. gang at skipet er på verksted hos verftet, – første gang var i mars 1990. Fiskerstrand BLRT skal bygge tre ferger for Boreal Transport Nord med bnr. 11, 12 og 13 – alle for levering høsten 2013. Fergene skal settes inn i fergesamband på Helgelandskysten.

Vi presenterer skipene i Hurtigruten – del 6