Mindre enn ett år etter brannen på «Astrid Sofie» kan Bjørn Kjellby satse på nytt med sitt nye fartøy.

MS «Nordsö»

I november 2018 så skipper Bjørn Kjellby og hans mannskap på fem at fiskebåten «Astrid Sofie» brant opp utenfor Haugesund. Nå har Kjellby vært i Danmark og bygget seg en ny båt, «Nordsö».

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det var dramatisk den novemberkvelden da fiskebåten «Astrid Sofie» brant opp. Hovedredningssentralen fikk melding om brannen klokken 16.56 på ettermiddagen. Da lå båten i nærheten av Rørver. Det som begynte som en liten brann i teknisk rom utviklet seg raskt til å bli en brann mannskapet ikke klarte å kontrollere. I løpet av 10 minutter måtte skipperen sende ut mayday-signal. 17.30 var hele mannskapet plukket opp, uten fysiske skader. Kystvaktskipet KV «Sortland» forsøkte å slukke brannen, uten hell, og den sank i havet. Skipssjefen på kystvaktskipet uttalte da at han aldri hadde opplevd en brann som dette på et fartøy.

Mindre enn ett år senere har Bjørn Kjellby døpt sin nye båt «Nordsö» i Mandal. Han kjøpte en  kontrakt på en ferdig rigget båt av Austevoll-reder Ola Olsen for 50 millioner kroner. Den er nå blitt gjort ferdig ved Thyborøn Skibs & Motor på vestkysten av Danmark. Et prosjekt som skal ha kostet rundt 60 millioner kroner totalt. 

«Nordsö» er 28 meter lang og 8,4 meter bred og er utstyrt med en 1000 hk Caterpillar 3508 levert av Caterpillar Esbjerg. Lasterommet er på 160m3, med en kapasitet på 1430 kasser. Båten produserer is om bord, og har en kapasitet på 10 tonn is i døgnet. 

Fartøyet er rigget som snurrevad, men er bygget på en måte som gjør at den enkelt kan rigges om til trål, dersom det er behov for det. 

Propell og gear er levert av Heimdal, mens maling kommer fra Dancoat. Thyborøn Skibs & Motor har i tillegg til å være hovedentreprise på prosjektet levert alt av spillutstyr og hydraulikk. Ismaskin og kjølerom er levert av Lemvig Maskin- & Køleteknik ApS mens redningsutstyret er av typen Viking. 

«Nordsö» ble døpt i Mandal i juni, med Kjellbys samboer Julie Foss som gudmor.

Hoveddata: 

  • Navn: «Nordsö» 
  • Verft: Thyborøn Skibs & Motor
  • Design: Vestværftet
  • Lengde: 28 meter
  • Bredde: 8,40 meter
  • IMO-nummer: 9841550
  • Rederi: Nordsö AS
  • Motor: Caterpillar 3508 fra Caterpillar Esbjerg
  • Gear: Heimdal Motor
  • Propell: Heimdal Motor
  • Generator: 2x 150 kW Caterpillar
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vest-EL
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: Vest-EL
  • Ismaskiner: Lemvig Maskin- & Køleteknik ApS
  • Maling: Dancoat
  • Hydraulikk: Thyborøn Skibs & Motor