Foto: Harald Valderhaug

M/S «NORMAND ARCTIC»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

STX OSV Langsten overleverte STX PSV 12 LNG nybygget M/S «NORMAND ARCTIC» til Solstad Offshore ASA, Skudeneshavn den 22. desember 2011 som verftets byggenummer 755. Dåpen fant sted den 19. november med Jorunn Dysvik Christensen som gudmor. Skroget er bygget ved Tulcea i Romania.

Kontrakten ble inngått i juni 2010 til pris på cirka 450 millioner kroner. Skipet har fremdriftssystem for både LNG, biofuel og ordinær marine diesel olje. Skipet er designet av STX i henhold til Clean Design klasse med fokus på lavt driftstofforbruk og miljøvennlige operasjoner. Nybygget er utrustet for oljevern og beredskapsoperasjoner. STX Europes gasstankløsning ble på kontraheringstidspunktet opplyst å være unik, i og med at LNG tanken ikke reduserer lastekapasiteten.
M/S «NORMAND ARCTIC» er bygget til klasse i Det Norske Veritas med notasjonene ✠1A1, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK (+), HL (2.8), GAS FULLED, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), TMON, VIBR, LFL*, OILREC, STANDBY VESSEL, ICE-C. Skipet er også designet i henhold til NOFO 2009 for oil recovery og kan være standby skip for 280 personer (NMD). Green passport er utstedt av Metizoft.
M/S «NORMAND ARCTIC»
Hoveddata:

Lengde o.a. 94,30 m
Lengde b.p.p 84,90 m
Bredde p.sp.
20,00 m
Dybde i risss til h.dk.
8,30 m
Draft scantl.
6,80 m
Dekksareal
ca. 1000 m2/2.800 t
Dwt
ca. 4.900
IMO nr.
9592812

Tankkapasitetene er for brennolje 980 m3, for ferskvann 1168 m3 og for vannballast/drill water 2650 m3.


Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk/LNG dual-fuel fremdriftssystem med Wärtsilä Low Loss Concept inkludert 7 x frekvensomformer drive, 7 x elektromotorer, 1 x PMS og 2 x LLC trafoer.
De tre Wärtsilä W6L34DF dieselmotorene har hver ytelse på 2610 kW og driver tre Alconza generatorer og to Wärtsilä propeller med diam. 3,3 meter og fjernstyring.
Thrusterutrustningen består av fire Wärtsilä thrustere hver med ytelse på 880 kW, samt en azimuth på 880 kW. Styremaskineri er type Tenfjord. Nødaggregatet drives av en CAT motor på 600 ekW.
LNG systemet er levert av Cryo. Allweiler har levert pumper, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor og Westfalia har stått for separatorer til skipet. Parat Halvorsen har levert kjelutrustning, og STX OSV HVAC har forestått ventilasjonsanlegget. Evaporator er fra Alfa Laval, og proviant kuldemaskineriet er levert av Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Enwa har fremskaffet omvendt osmose system for fartøyet, og inertgassanlegget kommer fra Wilhelmsen Ships Service. AM Instrumentering har supplert flowmeter.
Autronica har blant annet levert et Flexi Fog brannslukkingsanlegg.
Dekk
RRM har stått for dekksmaskineri til nybygget, og Maritime Trading har levert lastesikringsvinsjer. To dekkskraner er av RRM Odim fabrikat, en på 5t/10m og en på 0,5t/10m. Randaberg Industries har levert bulk handling systemet. Landganger er fra Gurskøy, og ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Fendere er fremskaffet av FencoNor.
Bohamet har også denne gangen levert vinduer, og viskere er type Decca Wipers. Libra-Plast har levert utvendige dører, mens IMS har tatt seg av leveransen av vanntette skyvedører. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun og er påført katodisk beskyttelse av ACP.
Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter. MOB-båt er av typen Alusafe 770 FRC med twin Volvo Penta D3 motorer hver på 150 hk og to Vosper PP-90 Waterjets som sørger for topphastighet på 34/35 knop. Davit er også fra Maritime Partner, mens sikkerhetsutstyr er en Brude Safety leveranse. Medi 3 har levert hospital og medisinsk utstyr.
Diverse
M/S «NORMAND ARCTIC» er innredet med lugarkapasitet for et mannskap på 28 personer fordelt på 14 enkeltlugarer og syv dobbeltlugarer. Redningskapasiteten er på 280 personer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført -arbeidene. Incinerator er fra Ulmatec Pyro. Beha bysseutstyr kommer fra Mare Safety, mens Jets har tatt seg av toalettsystemet ombord.
STX Electro har utført de elektriske installasjonene og har også levert alarmanlegget og den elektroniske utrustningen. Styrehusstoler er type NorSap, og brokonsoll hører inn under Wärtsilä leveransene. DPII-systemet er levert av Kongsberg Maritime.

STX OSV Langsten skal levere bnr. 754 til Rem Offshore i januar 2012, og så Farstad Shipping byggene med bnr. 749 i juni, bnr. 767 i oktober, bnr. 769 og 786 i mars 2013 og bnr. 787 i juni 2013.