
M/S «NORMAND CLIPPER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Som vi skriver i forbindelse med omtalen av «Skandi Neptune», ble den oppskrytte kabelleggingsvirksomheten dessverre av altfor kort varighet. «Normand Clipper» ble levert som bnr. 258 til Solstad Shipping AS i oktober 2001 som det andre av to avanserte kabelleggingsfartøyer fra Ulstein Verft AS.
Skipene var de største som noen gang var bygget ved verftet, – utrustet for å kunne utføre alle typer operasjoner innen legging og vedlikehold av fiberoptisk kabel fra grunne til store havdyp (5.000 m) over hele verden. Fartøyene skulle også kunne utføre ploging for å grave ned kabler på havbunnen og kostet ca. 400 millioner kroner per skip.
Det var det økte behovet for telekommunikasjon, blant annet som følge av Internett, som skapte et nytt marked for rederiene med legging og vedlikehold av kabler. Men i likhet med dotcom utviklingen ble det også bråstopp for dette markedet.
Skipet var designet av Vik-Sandvik med typebetegnelsen VS 4125 CLV. Leveringen ble omtalt i Skipsrevyen nr. 5-2001.
Ombyggingen
Ulstein Verft AS fikk oppdraget i desember om å bygge om fartøyet fra kabellegger til rørleggings-/konstruksjonsfartøy. Ombyggingen regnes for å være like omfattande som et PSV nybygg.
Arbeidet startet med å ta på land tauverk og kabelleggingsutstyr. Oljen som var ombord, ble fraktet bort og tankene tømt for gass. I januar startet så arbeidet med å skjære vekk hangaren, fjerne utstyr og bygge seksjoner, men det var først i midten av februar at verftsarbeiderne kunne ta til for fullt. Da kom skipet på plass i tørrdokken.
«Normand Clipper» skal få montert en 250-tonns heavekompensert offshorekran i august. I denne omgang er kransøylen montert, og kranen skal monteres på babord side. Et nytt trafo- og tavlerom som sikrer strømtilførselen for kranen er også installert. 25-tonns kranen som tidligere stod på babord side er flyttet over til styrbord side og oppgradert til å gå ned til 500 meter.
Mannskapsinnredningen var opprinnelig for 70 personer, hvilket er nok for rene rørleggingsoppdrag, men ikke for utføring av krevende konstruksjonsoppdrag. Utvidelsen er blitt løst gjennom oppgradering av eksisterende innredning, samt ved utvidelse av overbygget akterover. Her er satt inn ekstra lugarer, og i tillegg kommer en ROV-hangar, kontrollrom for ROV, kontor og konferanserom.
Dermed blir det plass til et mannskap på 102. Dette har naturlig nok medført montering av flere livbåter og daviter.
Bredere
Skipets bredde er økt fra 23,4 til 27 meter ved at det er påbygget sidetanker (sponsons) på hver side. Disse er trukket helt frem til midten av styrehuset. Dette gir bedre dekksplass og kompenserer også for tyngdefordeling når 250 tonns kranen er i bruk.
For å kunne ha full last med rør og utstyr måtte arbeidsdekket forsterkes. Spanteavstanden er halvert og forsterkninger er foretatt. Dermed kan dekket nå tåle vekter på 10 tonn per m2, mot bare 3t/m2 tidligere. Mengden av nytt stål som har medgått under ombyggingen, er på ca. 1.300 tonn. Leverandør av stål har vært Norsk Stål.
Oppgradering av DP2
Det er også installert moonpool i dekket for å senke ned utstyr for undersjøiske operasjoner. Dette betinger kraftige motorer og propeller og et velfungerende dynamisk posisjoneringssystem. Skipet hadde allerede et DP2-system, men dette er nå oppgradert med blant annet nytt referanseutstyr. Og for å kunne håndtere konstruksjons- og rørleggingsoppdrag er broen omarrangert slik at DP-pultene er flyttet til aktre bro, og nye manøverpulter er kommet inn. Voyage Data Recorder (VDR) er installert på broen og mottar signaler fra alt maskineriet ombord.
Oppdrag
«Normand Clipper» setter kursen for Newcastle, der skipet skal mobilisere for oppdrag for Technip Offshore. Det blir satt ombord blant annet to ROV'er og fire tromler for umbilical/fleksirør. "Umbilical", eller navlestreng, er kabler som forsyner subsea installasjoner med hydraulikk, fiberoptikk og strøm. Fleksirør er for gass- og oljeflyt mellom bunninstallasjonene.
Tre av oppdragene er på engelsk sektor og går ut på å legge ned umbilicals og fleksirør. Hovedprosjektet er å legge hovedumbilical fra Melkøya til Snøhvitfeltet. For dette oppdraget blir det montert en rørkarusell for umbilical på ca. 20 meter i diameter. Etter at oppdragene er utført, blir så kranen fra Natioinal Oilwell montert.
Fra november skal skipet inn på 180-dagers kontrakt med australske Clough Ltd. Denne avtalen har flere opsjoner, slik at total lengde på kontrakten kan bli på hele fem år. Skal man dømme etter søsterskipet «Normand Cutter»s suksess i markedet, skulle utsiktene også være lovende for «Normand Clipper».
Fartøyet har etter ombyggingen følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 127,50 m |
Lengde p.p. | 112,93 m |
Bredde største | 27,00 m |
Maskineri
Fartøyet ble bygget med to diesel-elektrisk drevne fremdriftspropellere, to sidepropellere akter og to sidepropellere forut sammen med en opptrekkbar azimuth thruster i baugen (Brunvoll). Kraftstasjonen er to MaK 9M32 dieselmotorer som driver fire ABB generatorer.
Av nye leveranser er to Framo anti-heeling pumper og kjølekompressorer for air-condition anlegget fra Teknotherm som også leverte det opprinnelige anlegget. Enwa har levert to omvendt osmose anlegg til fartøyet. Isoleringeringsarbeidene har verftet tatt seg av.
Dekk
Hydrakraft har levert to tuggervinsjer hver på ni tonn. En vanntett skyvedør er fra IMS, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. To nye livbåter med daviter kommer fra Eide Marine Tech AS, og Viking redningsflåtene fra Mare Safety er oppgradert. Sandblåsings- og malerarbeid inkludert tankcoating er utført av Vest Sandblåsing.
Diverse
ABB har levert to transformatorer, og Ulstein Elektro har hatt leveranse av to hovedtavler, bropulter og har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord.
Det er anvendt Norac Danacoustic paneler oppunder dekk, og dører er merke Norac Baggerød. Baderomsmoduler er fra Norac Ringebu, Rovde Møbelfabrikk har levert møbler og totalettsystemet er fra Jets Vacuum.
*
Ulstein Verft AS har fullt program fremover. Dette inkluderer bygging av et AHTS fartøy av typen AX104, et design med såkalt omvendt baug og et nytt sikkerhetssystem. Det skal bygges for Bourbon Offshore.
Men før den tid kommer bnr. 270 en P105 for Bourbon Offshore som skal være ferdig i slutten av oktober, og så følger «Normand Installer» i januar 2006 med bnr. 271, bnr. 272 «Island Pioneer» i mars 2006 og et A102 design for Bourbon Offshore i juli neste år. Her er det også en opsjon.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005