
M/S «NORMAND OCEANIC»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er det største skipet som er bygget for Solstad Offshore og er utstyrt med offshore kraner på både 400 tonn og 100 tonn og har et stort arbeidsdekk på hele 2.050 m2 som kan ta opp til ca. 7.000 tonn med last.
Skipet er designet med skrog for høy fart og lavt bunkersforbruk, og er samtidig miljøvennlig med lave utslipp. Sikkerheten har vært i fokus med separate maskineriplasseringer og gode operasjonelle forhold skulle uhellet være ute med for eksempel brann eller flooding.
Videre er både Work moonpool på 7,2 x 7,2 meter og ROV moonpool på 5,6 x 3,5 meter. Carousel rommet er forberedt for installasjon av 3000 tonns carousel. Skipet har naturligvis helikopter landingsplattform.
M/S «NORMAND OCEANIC» har de samme dimensjonene som «Aker Wayfarer» levert i oktober 2010 og “Årets Skip 2010” – «Skandi Aker». Skipet fører NIS flagg og er klasset i DNV med notasjonene ✠ 1A1, ICE-C, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTRO, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, VIBR, DK(+), CRANE, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 156,90 m |
Lengde b.p.p. |
137,70 m |
Bredde p.sp. | 27,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 12,00 m |
GT |
16511 |
NT |
4954 |
DW |
11.300 t |
Max. scantl. draft |
8,50 m |
Dekksarial |
2250 m2 |
Dekkslast |
ca. 7.000 t |
IMO | 9468205 |
Tankkapasitetene er for brennolje ca. 2200 m3, for ferskvann ca. 1600 m3 og for vannballast ca. 9000 m3.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av Siemens med fire Wärtsilä dieselmotorer, to av type W12V32 hver med ytelse på 5760 kW og to av type W8L32 hver på 3840 kW. Siemens generatorene omfatter to på 6150 kVA og to på 4200 kVA. Propellanleggene består av to RR Azimuth Contaz 25 hver med ytelse 3000 kW og ett av type RR CP på 4000 kW. Farten kommer opp i ca. 17,6 knop basis 6,0 meter draft.
Styremaskin er type Tenfjord, og thrusterutrustningen utgjøres av to RR TT 2650 DPN CP enheter hver på 1900 kW og to RR Aquamaster UL 2100 FP hver på 1500. Nødaggregatet består av CAT 3512 TA Serie B på 1424 bkW med Stamford generator på 1360 ekW. Castrol har levert smøreolje og bunkersolje kommer fra Bunker Oil.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorene og separatorene er fra Alfa Laval og Westfalia. Isoleringsarbeidene av eksosanlegget er utført av Kristiansund Isolering, og kuldeanlegget for proviant kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk.
STX Norway Electro har tatt seg av ventilasjonssystemet, Enwa har levert omvendt osmoseanlegg og kjelutrustning er fra Pyro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Vibracon elementer er fra Maritim Motor, og Green passport er utstedt av Metizoft.
Maskinrommet er utstyrt med Flexifog system samt CO2 anlegg fra Autronica.
Dekk
Offshorekranene som nevnt ovenfor (på 400 og 100 tonns kapasitet) er levert av National Oilwell Varco. Hydramarine har levert to kraner hver på 3t/15m. Dekksmaskinerileveranser er fra Odim Brattvaag, porter kommer fra TTS Ships Equipment og landganger er fra Gurskøy, mens Varde har levert fallrep.
Helidekk er fra Marine Aluminium, og anti-heeling system kommer fra Frank Mohn. Bohamet er vindusleverandør, og viskere er type Wynn. Eide Marine Tech har levert ankerutrustningen. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Malerarbeidene er utført PCS Construction
Redningsutstyret består av livbåter fra Umoe Schat Harding av type Harding KISS 800 C, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner som henger i TTS Marine davit. Medi 3 har levert medisinsk utstyr til nybygget.
Diverse
M/S «NORMAND OCEANIC» har lugarkapasitet for 140 personer fordelt på 58 enkeltlugarer og 41 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene. Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum, incinerator kommer fra Teamtec og compactor fra Uson Marine.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonene og har levert “Green Pilot” som er et energistyringssystem som muliggjør best mulig utnyttelse av drivstoff og samtidig minimaliserer negativ påvirkning av miljøet. Hovedtavle er produsert av Siemens, og automasjonssystemet er levert av STX OSV Power & Automation.
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime , og Emil Langva AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til skipet.
❊
STX OSV Brattvaag skal utruste tre såkalte special purpose vessels for en ukjent, utenlandsk reder for levering i desember 2011, juni og september 2012 med byggenumrene 745, 746 og 747. Disse skipene er 86 meter lange og 17,5 meter brede og skal kunne utføre berging, redning, sleping, brannslokking og oljeoppsamling.