Foto: Harald Valderhaug

M/S «NORMAND REACH»

– konstruksjonsskip fra Vard Aukra

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Solstad Offshore ASA overtok konstruksjonsskipet av Vard 3 03 design fra Vard Aukra den 28. mai 2014 som verftets byggenummer 825. Gudmor for skipet er Hilde Høines. Nybygningskontrakten ble inngått i februar 2013 til pris ca. NOK 600 millioner. Skroget er bygget i Romania ved Vard Tulcea.

Skipet hadde allerede da en langtidskontrakt med Reach Subsea – 5 år fast periode og befrakters opsjon på å forlenge kontrakten med ytterligere 3 x 1 år.

Skipet er designet i henhold til de nyeste miljøstandarder med fokus på lavt drivstofforbruk, og er i samsvar med DNV GL Clean Design krav. Fartøyet er utstyrt med en 250 tonns subsea konstruksjonskran og kan utføre forskjellige typer subsea oppdrag. Det er bekvemmeligheter for 100 personer ombord.

Skipet ankom Vard Aukra 23. januar for videre utrustning, og Reach Subsea og DOF Subsea er to av tredjepartselskapene som vil arbeide ombord på skipet. Arbeidsområdet ombord er optimalisert, og spesielt gjelder dette ROV-hangaren. Den integrerte hangaren har håndteringsutstyr for både over-side og moonpool som tillater sikker ROV utsetting.

Skipet er utstyrt med PowerPoint Stations på dekk med kjølevann-, luft og elektrotilknytning for at skipet på en enkel måte skal kunne takle alle håndteringssystemer på dekk.

M/S «NORMAND REACH»

Fartøyet er bygget til klasse i DNV GL ✠1A1, ICE-C, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, CRANE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, Recyclabl,e DK(+), BIS, TMON. Skipet føre Isle of Man flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ..........................................................................................................  120,80 m

Lengde b.p.p. ....................................................................................................... 110,80 m

Bredde p.sp. .........................................................................................................  23,00 m

Dybde i riss til h.dk. ...............................................................................................  9,00 m

Draft .......................................................................................................................  6,60 m

Dw ....................................................................................................................  ca. 4.750 t

GT .............................................................................................................................  8973

NT .............................................................................................................................  2692

Dekksareal .....................................................................................................  ca. 1.300 m2

IMO ....................................................................................................................  9687241

Tankkapasitetene er for brennolje 1750 m3, for ferskvann 850 m3 og for vannballast 5000 m3.

Maskineri

Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem med 2 x Wärtsilä W8L32E generatorsett hver på 4400 kW og 2 x Wärtsilä W6L30E generatorsett hver på 3300 kW. De to propellanleggene er type RRM 86A/4I–B-3800 med to reduksjonsgear type RRM AGHC-V. De to ABB el.motorene er type AMI 630L6L hver på 3500 kW.

Havnegenerator er type CAT C32 på 994 kW og nødgenerator type Nogva/Scania DI 12  62M på 335 kW.

Styremaskin og ror er også av RRM fabrikat. Thrusterutrustningen utgjøres av 2 x RRM TT 2650 DPN CP thrustere forut hver på 1900 kW med to ABB el. motorer, 2 x TT 2000 DP CP thrustere akter hver på 1200 kW med ABB el.motorer og en azimuth type TCNS 92/M-220 på 1500 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GEA Westfalia. Kjelutrustningen er levert av Ulmatec Pyro, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. UV filter kommer fra Filtra, og SCR katalysator systemet er fra Yara (H+H).

Isoleringsarbeidet er utført Vard Accommodation, og omvendt osmoseanlegg er fra Enwa. Brødrene Dahl har supplert ventiler, og BWTS er fra Ing. Per Gjerdrum. Brannsikkerheten ivaretas av et vanntåke anlegg fra Turoteknikk.

Dekk

Skipet er utstyrt med en 250 tonns AHC offshore kran fra National Oilwell Varco og en dekkskran på 5t/15m fra Seaonics. Sistnevnte firma har levert A-ramme LARS og umbilical vinsj, LARS for moon-pool og moon-pool luke. Vinsjer og ankerspill er også fra Seaonics, og det samme er tilfellet med sideporter.

Helidekk er fra Marine Aluminium med monitoring system fra Kongsberg Maritime. Bohamet har levert vinduer, og Libra-Plast har fremskaffet luker og utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Anker og kjettingutstyr kommer fra Fossen Shipping. Gurskøy har levert gangvei, og losleider er fra Survitec Group.

Nybygget er oppmalt med systemer fra Akzo Nobel Coating, og PCS har utført overflatebehandlingsarbeidet. ICCP og ICAF (antifouling) er fra MPE Cathodic.

Redningsutstyret ombord innbefatter 2 x 102 personers livbåter fra Noreq m/davit, 4 x 25 personers redningsflåter fra Viking, 2 x MOB-båter type FRB 720 HD fra Noreq I davit fra Aukra Maritime. Survitec Group har stått for sikkerhetsutstyr.

Innredning

M/S «NORMAND REACH» er innredet for 100 personer fordelt på 40 enkeltlugarer og 30 doble, og Vard Accommodation har utført innredningsarbeidene, inkludert toalettmoduler og bysseutstyr samt proviant kuldeanlegg. Toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum, og incinerator er fra Teamtec.

Vard Electro har hatt leveranser som bro- og kontrollkonsoller, samt alarm- og monitoring system og Power & Automation. Samme selskap har stått for navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

-

VARD Aukra skal levere bnr. 827 til Simon Møkster i 2015 og innhentet nylig (Letter of Intent) en ordre fra Nordic American Offshore for to PSVer som skal leveres i 2. henholdsvis 3. kvartal 2015. Kontrakten inneholder også en opsjon for et tredje nybygg som må erklæres innen slutten av juli 2014.