M/S «NORMAND SKIPPER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS overleverte 15. april forsyningsskipet «Normand Skipper» til Solstad Shipping AS, Skudesneshavn. Fartøyet er verftets byggenummer 184 og er bygget etter et Vik-Sandvik (VS 4420 PSV) design. Skroget er bygget i Polen.

Nybygget har en pris på ca. 235 millioner kroner og er bygget spesielt med tanke på transport av rør. Fartøyet har klasse i DNV @1A1, DYNPOS AUTR, E0, CLEAN, COMF V(3), LFL*, SF, Stand-by Vessel(s), Oil Rec og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
92,40 m
Lengde p.p.
84,30 m
Bredde på spant
22,00 m
Dybde i riss 1. dk.
8,60 m
Draft design
7,20 m
Dwt på 7,60m draft
7.620
GT
ca. 4800
NT
ca. 1494
IMO nr.
9331268

Kapasitetene er 1421,4 m3 brennolje, 1099,2 m3 ferskvann, 2887,3 m3 vannballast, 432 m3 drybulk, 871,3 m3 brine, 214,2 m3 methanol og 1099,9 m3 oil recovery.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er diesel-elektrisk med to Ulstein Aquamaster Azipull AZP 120 CP og med thrusterutrustning bestående av Ulstein Aquamaster Azimuth UL1201CP på 883 kW og Kamewa Ulstein TT2200 på 1200 kW. Alconza har levert fire generatorer hver på 2400 kW. Joystick er av type Poscon II.

De fire hovedmotorene er av Wärtsilä fabrikat type 6R32LNE, hver med ytelse 2430 kW v/720 o/min.

Hjelpemaskineriet er et CAT generatorsett med motor type 3408TA på 370 kW og generator på 462,5 kVA.

Lastepumper er levert av Ing. Per Gjerdrum AS og maskinromspumper av Allweiler. Separatorene er fra Westfalia og kompressorene fra Sperre. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviantkjøleanlegget. Ventilasjonsanlegget er fra Aeron Miljøteknikk med kompressorer fra Teknotherm. Tankpeileanlegget er levert av AM Instrumentering, og Pyro har levert kjelutrustning. Verftet har selv utført isoleringsarbeidene.

Tero Marine AS har levert et windows-basert vedlikeholds- og reservedelssystem, og Enwa har levert omvendt osmoseanlegg. Maskinrommet er brannsikret med et vanntåke anlegg fra York-Novenco, og brannvarslingsanlegget er fra Servoteknikk.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Hydrakraft, og Hydramarine har levert to kraner på 3t/13m. En oljebom vinsj kommer fra SMV Hydraulic, og Transrec. for oljeoppsamling er type Framo 150. Vinduer er levert av Bohamet.

Redningsutstyret består blant annet av MOB-båt og davit fra Mare Safety og 4x20 personers Viking redningsflåter. Lanterner og lyskastere er levert av Tranberg henholdsvis Norselight. Malingsproduktene som er benyttet, kommer fra Jotun.

Innredning
«Normand Skipper» er innredet for 22 personer fordelt på enkelt- og dobbeltlugarer. Verftet har utført innredningsarbeidene, og Alfred Sand har vært leverandør av møbler til nybygget. Miele har levert vaskeriutstyr og Beha bysseutstyr. Forbrenningsanlegget er fra TeamTec og toalettsystemet fra Jets Vacuum. Bropulter er levert av Rolls-Royce, og Kvina Elektro AS har utført de elektriske installasjonene.

Aker Kværner Power and Automation Systems AS har levert Low Loss Concept til fremdriftssystemet. Hele elektroanlegget er sentrert i tavlerommet. Bedriften har også levert hovedtavle og UPS. Kabler fra Nexans.

Elektronikk
Vico AS har levert og montert det elektroniske utstyret. Dette består av Furuno FR-2117 Arpa radar, Furuno ekkolodd, to Simrad gyrokompass, Simrad AP 9 Mk III autopilot, to Furuno GP-90 satellitt navigatorer, Furuno værkartskriver, Telchart plotter, Furuno MF/HF radiostasjon, Tron 40S nødpeilesender, SART radar transponder, Furuno FM-8500 VHF, to Sailor RT-2048 VHF, Furuno Inmarsat C og Furuno NX-500 Navtex. Sealink-antenne er fra Telenor, og intercom-anlegg fra Zenitel.

DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime type SDP21.

*

Bnr. 185 fra Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS er et forskningsfartøy som bygges for britiske NERC og skal leveres i august 2006.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005