(Foto: Drivkraft)

M/S «NORTH CRUYS»

– PSV fra Simek

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simek AS, Flekkefjord overleverte nybygget av ST-216 Arctic design, M/S «NORTH CRUYS», til GulfMark Rederi AS, med Gulf Offshore Norge AS som manager, den 14. februar 2014. Nybygget er verftets byggenummer 130. Skroget er bygget ved Maritime Shipbuilding i Gdansk.

Nybygget ble døpt i Flekkefjord av fru Susan Johnson, gift med Senior Vice President i GulfMark Offshore Inc. i Houston.

Skipet har Ice-1B og Winterized Basic som klassenotasjoner hvilket innebærer at fartøyet er bygget og utstyrt for operasjoner i arktiske farvann. Ombord er det et spesielt oppvarmingsarrangement på bulkheads og utendørs gangveier, leider og rekkverk for å unngå isbelegg og sørge for trygge arbeidsforhold for mannskapet.

M/S «NORTH CRUYS»

Skipet er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-1B, WINTERIZED BASIC, SPS, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(2)C(2), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8). Hun fører NOR flagg og har Sandnes som hjemstedshavn. Etter leveringen fra verftet gikk skipet inn på et kortsiktig oppdrag i Nordsjøen.

Hoveddata:

Lengde o.a. 92,60 m
Lengde b.p.p. 82,20 m
Bredde største 19,20 m
Dybde i riss til h.d. 8,50 m
Draft max. 6,95 m
DW ca. 4.700 t
GT 4513
NT 1645
Lastedekk 1050 m2
IMO nr. 9654098

Tankkapasitetene er 1172 m3 fuel oil, 1097 m3 ferskvann, 1703 m3 vannballast, 1820 m3 drill water, 1203 m3 mud/brine, 1963 m3 oilrec og 365 m3 dry bulk.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsmaskineriet er levert av Norwegian Electric Systems med blant annet generatorer, hovedtavler, frekvensomformere, transformere og motorer for fremdrift og thrusterne. I tillegg har NES levert B.O.S.S. (Black Out Safety System). Tre Wärtsilä 9L26A2 dieselmotorer har hver ytelse 2610 kW, og to fremdriftspropeller type Steerprop SP35CRP er hver på 2600 kW. Steerprop azimuth thrusterne har to sett propeller hver med tre blader henholdsvis fire blader og med diameter på 2850 mm henholdsvis 2300 mm. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med tre Brunvoll sidethrustere, to type FU80 på 1100 kW og en (azimuth) på 883 kW.

Nød- og havneaggregatene er fra Nordhavn Marine & Offshore A/S på 162 kW henholdsvis 500 kW. For reduksjon av NOx ustlipp er det installert et H+H SCR system, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, inkludert lastepumper, og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron. BWTS er en Optimarin leveranse, og Parat Halvorsen har levert en kombinert oljefyrt “hot water/steam boiler” på 1250 kW for oppvarming av oljesøl som tas ombord (strenge regler for arktisk farvann). Box kjølere kommer fra Bloksma.

Dekk/innredning

Dry bulk handling systemet er fra Randaberg Industries. Norwegian Deck Machinery har forestått leveransen av dekksmaskineri til nybygget. Cargotec (MacGregor) har levert to kraner, og vindusleveransen er fra Bohamet. MOB-båt av type Alusafe 700 Twin MkII er levert av Maritime Partner og henger i davit fra Vestdavit. Luminell har levert Led flombelysning.

Skipet er innredet for 40 personer fordelt på 14 enkeltlugarer og 13 dobbeltlugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og Miele har supplert vaskeriutstyr. Incinerator er fra Atlas Incinerators.

Elektronikk

Kongsberg Maritime har levert det integrerte navigasjon brosystemet K-Bridge og har også stått for styrehusstoler, K-master, DP-22, K-Pos, cJoy, K-Thrust og IAS / PMS (K-Chief).

Installert på broen finner man også Kongsberg 10 cm og 3 cm radar, 3 x Kongsberg Navigat X MkI gyrokompass, K-Bridge autopilot, Skipper EML224 speed log, Skipper GDS101 ekkolodd, Kongsberg Seatex AIS200 AIS, 2 x Kongsberg MX512 sat.nav., K-Bridge ECDIS, Furuno Felcom 250 inmarsat satcom, 2 x Furuno Felcom 18 Inmarsat C, Inmarsat VSAT, Furuno NX-700B navtex, 2 x Furuno FS-1575 radiostasjon, Jotron Tron 60S Epirb, 2 x Tron SART 20 radar transponder, 2 x Furuno FM-8900S VHF/DSC, 2 x Furuno FM-4721 VHF, Motorola UHFs and VHFs og Tron TR-20 VHF. Zenitel har supplert skipets sound reception system og oil spill radar er type MIROS OSD.

Simek AS skal levere et skip av type MM85 MSV med bnr. 127 til Simon Møkster Shipping i mai 2014.