
M/S «NORTH POMOR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Gulf Offshore Norge er eiet av amerikanske GulfMark Offshore som blant annet er den største operatøren av PSVer i Nordsjøen. «NORTH POMOR» startet da også sin virksomhet på spot markedet i dette området, blant annet med et Statoil oppdrag der dagraten ble oppgitt til NOK 180.000. Dette markedet har vært sterkt i sommer, men i august har det vært noe på vikende front med en slutning når dette skrives, på GBP 14.000.
Simek har forøvrig tidligere levert to skip til rederiet. Prisen for «NORTH POMOR» har vært nevnt som NOK 360 millioner.
Skipet har Ice-1B og Winterized Basic som klassenotasjoner hvilket innebærer at hun er bygget og utstyrt for operasjoner i arktiske farvann. Ombord er det et spesielt oppvarmingsarrangement på bulkheads og utendørs gangveier, leider og rekkverk for å unngå isbelegg og sørge for trygge arbeidsforhold for mannskapet.
Derfor ble det også valgt et navn med arktisk tilknytning. Verftet opplyser at Pomorhandel er benevnelsen på en handelsforbindelse mellom pomorene i Nordvest-Russland og folket langs kysten av Nord-Norge. Denne handelen foregikk fra 1740 og fram til den russiske revolusjon i 1917. Pomorhandelen var i utgangspunktet en byttehandel mellom folk i nordområdene, med kornprodukter fra Russland mot fisk fra Nord-Norge som hovedhandelsvare. Etter hvert utviklet dette seg til å bli en pengehandel, og faktisk ble rubelen brukt som valuta flere steder i Nord-Norge.
M/S «NORTH POMOR»
Skipet er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-1B, WINTERIZED BASIC, SPS, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8). Hun fører NOR flagg og har Sandnes som hjemstedshavn.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 92,60 m |
Lengde b.p.p. |
82,20 m |
Bredde største |
19,20 m |
Dybde i riss til h.d. |
8,50 m |
Draft max. |
6,95 m |
DW |
ca. 4.700 t |
GT |
4513 |
NT |
1645 |
Lastedekk |
1050 m2 |
IMO | 9643465 |
Tankkapasitetene er 1172 m3 fuel oil, 1097 m3 ferskvann, 1703 m3 vannballast, 1820 m3 drill water, 1203 m3 mud/brine, 1963 m3 oilrec og 365 m3 dry bulk.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftsmaskineriet er levert av NES med 3 x Wärtsilä 9L26 dieselmotorer hver med ytelse 2610 kW. NES leveransen omfatter også hovedtavler, frekvensomformere og motorer for fremdrift og thrusterne.
De to fremdriftspropellene er type Steerprop SP35CRP hver på 2600 kW. Steerprop azimuth thrusterne har to sett propeller hver med tre blader henholdsvis fire blader og med diameter på 2850 mm henholdsvis 2300 mm. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med tre Brunvoll sidethrustere, to på 1100 kW og en (azimuth) på 883 kW.
Nød- og havneaggregatene er av Norhavn fabrikat på 162 kW henholdsvis 500 kW. For reduksjon av NOx ustlipp er det installert et H+H SCR system.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, inkludert lastepumper, og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron. BWTS er en Optimarin leveranse, og Parat Halvorsen har levert en kombinert oljefyrt “hot water/steam boiler” på 1250 kW for oppvarming av oljesøl som tas ombord (strenge regler for arktisk farvann). Box kjølere kommer fra Bloksma.
Dekk/innredning
Dry bulk handling systemet er fra Randaberg Industries. Norwegian Deck Machinery har forestått leveransen av dekksmaskineri til nybygget. Cargotec (MacGregor) har levert to kraner, og vindusleveransen og utvendige dører er fra Bohamet. MOB-båt av type Alusafe 700 Twin MkII er levert av Maritime Partner og henger i davit fra Vestdavit. Luminell har levert Led flombelysning.
Skipet er innredet for 40 personer fordelt på 14 enkeltlugarer og 13 dobbeltlugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og Miele har supplert vaskeriutstyr. Incinerator er fra Atlas Incinerators.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert det integrerte navigasjon brosystemet K-Bridge og har også stått for styrehusstoler, K-master, DP-22, K-Pos, cJoy, K-Thrust og IAS / PMS (K-Chief).
Installert på broen finner man også Kongsberg 10 cm og 3 cm radar, 3 x Kongsberg Navigat X MkI gyrokompass, K-Bridge autopilot, Skipper EML224 speed log, Skipper GDS101 ekkolodd, Kongsberg Seatex AIS200 AIS, 2 x Kongsberg MX512 sat.nav., K-Bridge ECDIS, Furuno Felcom 250 inmarsat satcom, 2 x Furuno Felcom 18 Inmarsat C, Inmarsat VSAT, Furuno NX-700B navtex, 2 x Furuno FS-1575 radiostasjon, Jotron Tron 60S Epirb, 2 x Tron SART 20 radar transponder, 2 x Furuno FM-89800S VHF/DSC, 2 x Furuno FM-4721 VHF, Motorola UHFs and VHFs og Tron TR-20 VHF. Zenitel har supplert skipets sound reception system.
❊
Simek AS skal levere nok en PSV til Gulf-Mark Offshore 4. kvartal og en MM85 MSV til Simon Møkster Shipping i mai 2014.