
M/S «NORTH PROMISE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prislappen er rundt 200 millioner kroner, og skroget er bygget ved Aker Tulcea i Romania. Ruukki har levert stål til nybygget.
Samme rederi kontraherte nylig ytterligere to supply skip av samme type på total verdi rundt 530 millioner kroner for levering i 2009 og 2010. Det illustrerer ganske klart prisøkningen som har funnet sted for denne typen fartøyer. Rederiet har med dette bestilt mer enn 30 skip ved verftsgruppen.
M/S «NORTH PROMISE» er klasset i DNV med klasse ✠1A1, DnV+1A1, SF, E0, DYNPOS-AUT (IMO I), DK(+), HL(2,8), Clean, LFL*, COMF-V(3) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 86,60 m |
Lengde b.p.p | 78,14 m |
Bredde størst | 19,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Dwt | ca. 4.992 |
Draft | 6,70 m |
Dwt | ca. 4.992 |
Dekkslast | max 3.000 t |
Dekk | ca. 1000 m2 |
GT | 3702 |
NT | 1561 |
IMO nr | 9364033 |
Tankkapasitetene er 1597 m3 brennolje, 1323 m3 ferskvann, 2719 m3 vannballast, 318 m3 base oil og 165 m3 methanol.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire CAT 3516 TBA dieselmotorer, hver med ytelse 1901 kW som driver fire Leroy Somer generatorer hver på 1825 ekW. Propellanlegget for fremdrift består av to Kamewa Ulstein Azipull AZP 100 AFP på 2200 ekW. Skipet har hjelpeaggregat bestående av en CAT C18 DITA motor og Stamford generator og et Perkins nødaggregat. Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Kamewa Ulstein TT2200 thrustere hver på 880 kW. Farten er cirka 15 knop ved 4 meters draft.
Pumpeleveransen er fra Allweiler, Westfalia og RWO har fremskaffet separatorer og kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco. Aker Yards Electro har levert ventilasjonsanlegget, mens proviant kuldeanlegg kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk AS. West Industri & Skipsservice og Tomrefjord Rør og Montering har begge levert diverse rørsystemer til skipet, mens varmeforsinking av rør er utført av Vestsink Varmeforsinking. Brødr. Dahl har supplert ventiler, rør og rørdeler, og Florø Mekaniske Verksted har montert exhaustanlegg. Tero Marine har forsynt skipet med et vedlikeholdssystem, og flowmeter er fra AM Instrumentering.
Brannsikkerheten i maskinrommet er ivaretatt med et CO2 anlegg og et skumanlegg fra Unitor.
Dekk
Cementanlegget er levert av Randaberg Industries, Aker Yards har levert dekksmaskineri og to kraner er fra ABAS Crane. Ankerutrustning kommer fra Eide Marine Tech, og Malermestrene BMV har levert fliser, gulvbelegg og dekksmasse. Vindusleveransen er tatt hånd om av Bohamet, og vindusviskere er fra Wynn. IMS har levert vanntette skyvedører, og Libra har levert utvendige dører og luker. MOB-båt og davit er fra Norsafe, og redningsflåtene kommer fra Viking.
Tranberg har levert lanterner, malingssystemer fra International Maling er benyttet til oppmaling av skipet og Vest Sandblåsing AS har utført overflatearbeidene.
Innredning
M/S «NORTH PROMISE» er innredet for besetning på 26 personer. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, Jets har levert toalettsystemet og byssen er utstyrt med Beha utstyr. Aker Yards Electro har tatt seg av de elektriske installasjonene. Sørlandets Aluminiumprodukter har levert styrehusstoler.
Elektronikk
DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime. Emil Langva har montert det elektronisk utstyret bestående av Furuno FAR-2137S radar, FAR-2177 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22G/GM gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno FAX-207, Furuno FS-2570 MF/HF SSB radiostasjon, Tron 40S Epirb, SART radar transponder, Tron TR 20 bærbare VHF, Furuno FM-2721 VHF, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000, Furuno Felcom 15 Inmarsat og Furuno NX-700B navtex.
❊
Aker Yards AS, Søviknes skal levere et dykkerfartøy med bnr. 701 til DOF i høst, bnr. 703 til DOFCON til våren 2008 og bnr. 705 til samme rederi et år senere.