M/S «NORTH SEA GIANT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Metalships & Docks S.A. i Vigo, Spania fortsetter å bygge store offshore fartøyer, og det største hittil ble levert den 15. april 2011 som verftets byggenummer 293. M/S «NORTH SEA GIANT» med lengde på 160 meter ble da overlevert til North Sea Giant AS, Bakkasund. North Sea Shipping AS er ansvarlig for driften av nybygget. Sawicon har konstruert skipet, og skroget er bygget ved RMK i Tyrkia.

Skrogbygningsoppdraget var meglet av Frydenbø Marine Services som også hadde byggetilsyn i totalt 18 måneder fra oppstarten 1. april 2008. Skipet ankom Metalships & Docks i desember 2009. Etter ferdig utrustning og avgang fra Vigo gikk turen til Kristiansand for montering av kraner.
Verftet opplyste i fjor at dette ville bli det største OCV skipet i verden. Størrelsesmessig kan det være interessant å sammenligne med «Normand Oceanic» som nylig ble levert fra Ulstein Verft. Det skipet har lengde på nesten 157 meter og GT på 16511 mot 18151 for Metalships-bygget. «Normand Oceanic» er arrangert for 140 personer mot «NORTH SEA GIANT»s 120 personer.
«NORTH SEA GIANT»
Skipet har redundans basert på Low Low Concept dieselektrisk system. Offshore kranen har kapasitet 400 tonn med 3.000 meter wire og skipet har åpent dekksareal på ca. 2.900 m2, pluss i tillegg 650 m2 i lukket område.
Skipet kan utføre brønnintervensjon og subsea konstruksjonsarbeider som legging av kabel og rør, og utføre ROV oppdrag, – moonpool måler 7,2 x 7,2 m.
M/S ««NORTH SEA GIANT» fører Malta flagg med Valetta som hjemstedshavn, er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, COMF-V(3), HELDK, E0, DYNPOS-AUTRO, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 160,90 m
Lengde b.p.p.
144,00 m
Bredde
30,00 m
Dybde i riss til h.dk. 10,70 m
Dekk
2900 m2/1000 t
Bollard pull
200 t
Draft
7,50 m
GT
18151
NT
5446
IMO
9524073

Skipets tankkapasiteter er ca. 2000 m3 fuel og ca. 1000 m3 ferskvann.
Maskineri
Skipet er utstyrt med dieselelektrisk fremdriftssystem fra Wärtsilä med 6 stk. GE 16V25D dieselmotorer hver med ytelse på 3500 kW og 3 x Voith Schneider fremdriftspropeller akter hver på 3800 kW. Manøvreringspropellene forut (tre stk.) er også av Voith Schneider fabrikat, to med ytelse på 3800 kW og en tunnel thruster på 2000 kW. De seks generatorene er fra Leroy Somer, og havneaggregatet er et CAT/Stamford genset på 600 kW.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Alfa Laval har levert separatorer og Sperre kompressorer. Novenco er leverandør av ventilasjonsanlegget.
Dekk/ Innredning
Anti-heeling systemet er type Framo, og dekksmaskineri er av spansk fabrikat. Offshore kranen på 400 tonn er levert av MacGregor Hydramarine sammen med en 50 tonns kran, begge med 3000 meter wire. Sotra Marine Produkter har stått for ankerutrustningen.
I redningsutstyret ombord inngår livbåter fra Noreq, Viking redningsflåter og to MOB-båter, også disse fra Noreq.
M/S ««NORTH SEA GIANT» har bekvemmeligheter for 120 personer bestående av 58 enkeltlugarer og 31 dobbeltlugarer. I tillegg er det to rekreasjonsrom, kino, konferanserom og åtte kontorer.
Innredningsarbeidene er utført av Regenasa og Maritime Møbler. Beha har levert bysseutstyr, og vakuumtoalettsystemet er fra Jets.
Wärtsilä har levert automasjonssystemet og hovedtavle, og Isolux har utført elektro installasjonene. Skipet er et fullt oppgradert DP3-skip og det kan ligge i strøm opptil 7-8 knop. DP-systemet er levert fra Kongsberg Maritime. Båten er oppdelt i tre seksjoner, tre maskinrom, tre propellerrom forrut og akter, samt tre instrumentrom for DP-systemet.
Elektronikk
Westronic har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord som består av blant annet JRC JMA 922-6XA radar, JMA-5932-12SA radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, SAL R1A speedlog, 3 x Navigat 2100 gyrokompass, C. Plath AGD-4000 autopilot, Saab R4 DGPS og GPS, Sailor MF/HF System 5000 radiostasjon, Motorola UHF, 6 x Sailor VHF, 3 x Jotron VHF, 3 x ICOM heli-VHF, Telchart ECDIS, Consilium F1 VDR, JRC navtex, 2 x Sailor Sat. C og Fleet-33 Inmarsat.
SeaTel har levert TVRO satellitt systemet, og PA-anlegget er fra Steenhans.

Metalships & Docks S.A. skal levere et rørleggingsfartøy to J. Ray McDermott / Oceanteam, North Ocean 105, i begynnelsen av 2012.