
M/S «NORWEGIAN BREAKAWAY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten ble avtalt i oktober 2010, men selve byggeperioden har vært kun 18 måneder. Ordren er for to skip, og neste skip får navnet «Norwegian Getaway».
Første reise for «NORWEGIAN BREAKAWAY» gikk fra Southampton til New York der skipet ble døpt, og deretter fortsatte turen til Bermuda for et 7-dagers cruise.
Av de 2014 passasjerlugarene er 1508 utvendige. Mannskapet består av ca. 1600 personer som skal betjene de opp til 4000 passasjerene.
Forrige Freestyle Cruising skip var «Norwegian Epic» som ble levert i 2010 med passasjerkapasitet like stor som dagens nybygg og GT på 153000, bygget ved STX France SA i St. Nazaire (Skipsrevyen nr. 4/2010).
Før den tid ble en serie på fire Freestyle skip fra Meyer Werft avsluttet med M/S «Norwegian Gem» i oktober 2007 (Skipsrevyen nr. 5/2007). Dette skipet kan ta opp til 2394 passasjerer med 1197 lugarer, og skipet er på 93.500 GT med lengde på 294,13 meter. Også dette skipet har pod-propulsion system.
M/S «NORWEGIAN BREAKAWAY»
opererer med New York som year-round avgangshavn. Skipet fører Bahamas flagg, er klasset i Det Norske Veritas med notasjonene ✠1A1, Passenger Ship, LCS-DC, BWM-T, BIS og har følgende hoveddata: (alle tall “cirka”)
Lengde o.a. | 324,00 m |
Bredde mld | 39,70 m |
Antall dekk |
18 |
GT | 146655 |
NT |
132549 |
Draft |
8,30 m |
Passasjerkap |
4000 |
Antall pass. lugarer |
2014 |
IMO nr |
9606912 |
Maskineri
Skipet er utstyrt med dieselelektrisk Pod drive fremdriftssystem med fire MAN Diesel & Turbo dieselmotorer; to av type 14V48/60B/CR, hver med ytelse på 16800 kW og to av type 12V48/60B/CR hver på 14400 kW – og to propellanlegg på totalt 35000 kW av type ABB XO Azipods utstyrt med x-tails som ytterligere reduserer bunkersforbruket. Nødaggregatet er fra MTU. Farten oppgis til ca. 21,5 knop.
For å ha best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med tre Brunvoll FU 115 LTC3000 sidethrustere. Alfa Laval har levert Ballast Water Treatment systemet ombord som det første ombord på et av rederiets skip. Kjelutrustningen er fra Alfa Laval Aalborg.
Diverse
Ved bruk av Advanced Computional Fluid Dynamics simuleringer er skroget under vannlinjen blitt optimalisert for å oppnå lavest mulig motstand. Dette skal forbedre speed/power ratio med tyve prosent. Skipets skrog er oppmalt med siste generasjon silikon-basert anti-groe maling.
På broen er det installert et trim optimaliseringssystem fra Eniram. Skipet skal være det første cruiseskipet som har fått installert et energi management system for byssen, type GEM fra Almaco.
Bolidt har levert 16.500 m2 med dekksmaterialer til skipet, og belysning i fellesrom ombord er type LED for å bedre skipets energieffektivitet.
Kunsten på skroget er utført av Peter Max, sjømatrestauranten Ocean Blue er skapt av New York Iron Chef Geoffrey Zakarian og bakeriet av Buddy Valastro, stjerne fra TLC serien “Cake Boss”.
“Breakaway Plus”
Som annonsert i slutten av 2012, har Norwegian Cruise Line kontrahert et nytt skip ved Meyer Werft for levering i oktober 2015, og rederiet har opsjon på nok ett skip som skal leveres i 2017 hvis opsjonen erklæres. Dette skipet blir enda større, ca. 163000 GT med plass til 4.200 passasjerkøyer. Prislappen er ca. Euro 700 millioner.