
M/S «NORWEGIAN ESCAPE»
– levert fra Meyer Werft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Norwegian Cruise Lines’ tok levering av selskapets hittil største skip, M/S «NORWEGIAN ESCAPE», den 22. oktober 2015 fra Meyer Werft GmbH, Papenburg som byggenummer 693. Byggetiden har vært så kort som 18 måneder. Skipet er på 164.600 GT med kapasitet for 4.200 passasjerer og er det første i den nye Breakaway Plus Class.
Etter overleveringen gikk turen til Hamburg og deretter Southampton før overfarten til hjemstedshavnen Miami. Der fant dåpen sted den 9. november med entertaineren Armando Chrsitian Perez som “gudfar”. Nybygget skal utføre 7-dagers Caribbean cruise året rundt ut fra Miami. Skipets skrogkunstverk er utført av Guy Harvey.
M/S «NORWEGIAN ESCAPE»
Skipsbygningskontrakten ble inngått i oktober 2012 for to skip til pris cirka Euro 1,4 milliarder. Skipet er som nevnt, det største i rederiets flåte på 14 skip. Hun fører Bahamas flagg med Nassau som registreringshavn og er klasset i DNV GL med notasjonene ✠1A1, Passenger Ship, BIS, BWM(T), LCS(DC). Skipet har følgende
Hoveddata:
(alle tall “cirka”)
Lengde o.a. ..................................................................................................................................... 325,90 m
Lengde b.p.p. ............................................................................................................................ 300,20 m
Bredde mld. ..................................................................................................................................... 41,40 m
Bredde største ...................................................................................................................... 46,50 m
GT .................................................................................................................................................. 165157
NT ................................................................................................................................................. 134779
DW ............................................................................................................................................... 11.700 t
Draft ....................................................................................................................................... 8,622 m
Passasjerkap. .......................................................................................................................................... 4200
Mannskap ....................................................................................................................................... 1651
IMO....................................................................................................................................... 9677076
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av fem stk. MAN Diesel & Turbo dieselmotorer; 3 x 12V48/60B /CR og 2 x 14V48/60B /CR på total ytelse 76800 kW. Maskineriet driver 2 x ABB Azipod propulsion pod. De tre manøvreringsthrusterne er av Brunvoll fabrikat type FU 115 LTC3000. Nødaggregatet er type Caterpillar 3516C HD. Cruise speed er ca. 22,5 knop.
ABB har levert totalt 19 transformatorer, hvorav 4 x propulsion transformatorer hver på 11.250 kVA og 4 x distribusjons transformatorer hver på 2500 kVA. I tillegg kommer ytterligere 11 på enten 550 kVA eller 2500 kVA som er å finne på forskjellige steder ombord.
Den omfattende kjelutrustningen er fra Alfa Laval Aalborg av type Aalborg XW-330 (gassfyrt) og Aalborg OM TCi (oljefyrt). Scrubbers for eksosrengjøring er fra Green Tech Marine. Ballast Water Treatment System er type Hyde Guardian, og Ballast Water Management System kommer fra Desmi. Enwa har supplert omvendt osmose anlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Diverse
Innkvarteringsmulighetene for de 4200 passasjerene inkluderer selskapets eget “luxury ship–within-a-ship” kompleks: The Haven by Norwegian, så vel som studioer, designet og prissatt for alenereisende, og mange alternativer for familier, grupper med flere generasjoner, spa-elskere og mer. The Haven er lokalisert på dekk 17 og 18 med 95 luksus-suiter.
De 1168 Balcony Staterooms har forskjellig kategorier; Spa Balcony, Aft-Facing Balcony, Family Balcony, Large Balcony, Mid-Ship Balcony og Balcony. Family Balconies (172) er idelle for passajerer som reiser med barn.
Ombord er det 15 restauranter og åtte barer/lounges, inkludert den første Jimmy Buffet’s Margaritaville “på sjøen”.
Skipet skryter av å ha den største taubanen til sjøs; et multipleks på tre etasjer med nervepirrende utfordringer, komplett med to planker og fem Sky Rails, løypestrenger som gir passasjerene muligheten til å sveve gjennom luften. Videre er Aqua Park den største til sjøs, inkludert en ny Aqua Racer-sklie. Ombord er også rederiets første dedikerte barnehage for unge cruisegjester på 2 år og under.
Av leveranser til cruiseskipet kan nevnes CC Jensen med filtre og vinduer, Fossen Shipping med ankerutrustning, Hamworthy med behandlingsanlegg for spillvann, Norsafe med livbåter og redningsbåter, Survitec med redningsflåter og MES, R&M Group med innredning og Northrop Grumman Sperry Marine med navigasjonssystem.
Meyer Werft skal bygge ytterligere tre skip av Breakaway Plus typen, og først ut av disse er “Norwegian Bliss”. Ett av disse skipene er øremerket for det kinesiske markedet. (Se: “NCL med det første spesialbygde skipet for Kina”).