M/S «NORWEGIAN PEARL»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «NORWEGIAN PEARL» på ca. 93.500 gt ble overlevert fra Meyer Werft, Papenburg i Tyskland til Norwegian Cruise Line (Miami, USA) 28. november i hollandske Eemshaven. Nybygget er verftets byggenummer S669 og er det tredje i en serie på fire skip.

Skipet forlot verftet i Papenburg kvelden 4. november, og turen ned River Ems må nøye tilpasses vær og tidevann og tok cirka 10-12 timer. Fra Eemshaven gikk turen til Rotterdam for det første mini-cruiset med 2000 passasjerer til Southampton. Så ble kursen satt for Miami for navngiving 16. desember av gudmor Rosie O’Donnell.

Verftet
I “Ship of the Year 2006” hadde SKIPSREVYEN en presentasjon av Meyer Werft med verftets historie og byggefasiliteter, inkludert progresjonen i forbindelse med bygging av et cruiseskip. Her ble også fremtidige leveringer fra verftet berørt.

M/S «NORWEGIAN PEARL»
Skipet er spesialbygget for det som kalles Freestyle Cruising. Det er totalt 1197 passasjerlugarer ombord hvorav 792 er utvendige. Skipet tilbyr 44 suiter og 132 mini-suiter. Mannskapet er på hele 1100 personer noe som skulle bety utmerket service for passasjerene.

Noen av fasilitetene kan nevnes. Crystal Atrium og Java Café er på dekk 7-8 og betegnes som skipets hjerte. Her finner mottagelsen av passasjerene sted.

Stardust Theatre strekker seg over tre dekk (dekk 5-7) og har mer enn 1000 seter. Her fremvises kjente Broadway show og musicals.

Pearl Club Casino og Magnum’s Champagne and Wine Bar, Shakers Martini and Cocktail Bar, Corona Cigar Club og Maltings Beer and Whisky Bar hører også med til tilbudet for passasjerene. En av hovedrestaurantene heter Le Bistro og befinner seg på dekk 6, og en annen er Summer Palace på samme dekk.

Bowlingbanene utgjør en del av Sports Bar & Lounge komplekset og er tilgjengelig døgnet rundt.

Andre tilbud til passasjerene florerer; Lotus Garden med asiatisk cuisine, Photo Gallery, Art Gallery and Internet Café, Trade Routes Boutiques Tax & Duty-Free over 500 m2, South Pacific Spa and Beauty Salon, The Library, Card Room og Lifestyle Room, Tahitian Pool & Kids Outdoor på dekk 12 med to store swimming pools og fire Jacuzzis, La Cucina Italian Restaurant på samme dekk, og på dekk 13 befinner Spinnaker Lounge, The Chapel, Cagney’s Steakhouse og Star Bar seg.

I forbindelse med levering av søsterskipet nevnte vi at dette kan være de største Panamax skipene som finnes. Med lengde på 294 meter og bredde på 32,2 meter er mulighetene til stede for et svært hurtig skip, og farten er da også over 25 knop. Sjø- og manøvreringsdyktigheten er også ansett for å være den beste. Skipet har 15 dekk og ble designet i nært samarbeid med rederiet.

Sikkerhetsmessig er skipet inndelt i syv hovedbrannsoner. Hun er utstyrt med seks tenderbåter og 14 redningsbåter pluss to hurtiggående redningsbåter. Det er fire MES (marine evacuation systems) som sikrer rask og trygg evakuering i nødstilfeller.

M/S «NORWEGIAN PEARL» seiler under Bahamas flagg, er klasset i DNV @1A1, Passenger Ship, ECO CLEAN og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
294,13 m
Bredde
32,2 m
Antall dekk
15
GT
ca. 93.500
DWT
7.500
Draft
8,30 m
IMO
9342281
Passasjerkap.
2394
Antall pass. lugarer
1197
Utvendige lugarer
792
Mannskap
ca. 1100

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk pod-fremdriftssystem med 2 x Azipod hver med ytelse 19,5 MW. De fem hovedmotorene er type MAN B&W12V48/60B hver med ytelse på 14.400 kW. Dette gir skipet en fart på ca. 25,6 knop.

Dieselmotorene kan opereres med både dieselolje og tungolje. Både forbruket av olje og utslippene er redusert i forhold til tidligere modeller.

ABB generatorene sørger for strømforsyningen ombord, inkludert Azipod’ene, som forøvrig kan turnes 360 grader.

Skipet er utrustet med tre baugthrustere som opereres med joystick. Skipet kan også manøvreres ved hjelp av DP-systemet. Dette kan være til hjelp når skipet skal legge til kai (automatisk).

Det integrerte automasjonssystemet kontrollerer og overvåker alle tekniske anlegg og systemer og er redundant og desentralisert. «Norwegian Pearl» opereres ved hjelp av et integrert navigasjons- og kommandosystem type NACOS 65-4 fra SAM Atlas Marine Electronics.