M/S «OBERON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea overleverte sitt byggenummer 4450, M/S «OBERON», til Wallenius Wilhelmsen Logistics, Göteborg 24. oktober 2008. Dette er søsterskip til M/S «Aniara» som ble levert i juli.

Nybygget er en såkalt Large Car Truck Carrier med kapasitet på cirka 8.000 biler eller en kombinasjon av cirka 3.484 biler og 466 busser. Dette er det syvende skipet av typen PCTC/LCTC som er levert til WWL siden 2006, og nybygget har en dødvekt på ca. 30.134 tonn og GT på ca. 71.673. Serien bygges for Wallenius Lines og Wilh. Wilhelmsen og går inn i Wallenius Wilhelmsen Logistics flåten.
Disse skipene beskrives som verdens største og mest miljøvennlige car/truck carriers, inkludert behandlingssystemet for ballastvann; PureBallast fra Alfa Laval og utviklet sammen med Wallenius Water. Dette er det første kjemikaliefrie ballast behandlingssystemet som er godkjent av IMO.
Skipets design reduserer bunkersforbruket med ca. 20 prosent per transportert enhet som igjen naturlig fører til mindre CO2 utslipp. Videre er båten oppmalt med self-polishing copolymer (SPC) maling. Green Passport er utstedt av Lloyds Register og inneholder informasjon om alle materialer som potensielt kan være miljøfarlig.
Andre miljøaspekter er også hensyntatt. CO2 utslippene reduseres med 15% per transportert enhet gjennom bedre effektivitet, og også SO2 og NOX utslippene reduseres i forhold til tidligere skip. Maskineriet er elektronisk overvåket som sørger for lave utslipp. Bunkerstypen som brukes har lavt svovelinnhold, 1-1,5, som et ledd i reduksjon av SO2 utslippene.
Bunnmaling er fri for tinn, og det er anvendt CFC/HCFC-frie kjølemidler i kjøleanlegget.
Selskapets eiere har hele 37 skip i ordre, inkludert fire super RoRo skip som skal leveres fra Mitsubishi HI i 2011 og 2012. I løpet av de neste fire årene vil totalt åtte skip (RoRo, PCTC/LCTC) bli levert.
M/S «OBERON»
Skipet har forsterkede og bevegelige dekk for biler og en ekstra bred og sterk akterrampe. Maximum dekkshøyde er nå 6,5 meter.
Tunge enheter stues naturlig nok på dekkene med mest styrke, og de andre dekkene deles inn i heisbare seksjoner. Dekk nr. 5 er det normale ankomstdekket, men dekk nr. 6 kan også brukes i forbindelse med midship-rampen. De to lasterampene er på styrbord side. Akterrampen er 9,5 meter bred med 320 tonns kapasitet.
Vifter sørger for god ventilasjon under lasting/lossing på upper dekk. I rommene er det minimum 20 air-changes per time.
Skipet er bygget til høyeste klasse i Lloyd’s Register of Shipping ✠100 A1 Vehicle Carrier, movable decks, deck nos. 1, 3, 5 and 8 strengthened for Roll on Roll off cargo +LMC, UMS and IWS.
M/S «OBERON» Hoveddata:

Lengde o.a. 231,60 m
Bredde største 32,26 m
Air draft 51,98 m
Høyde til upper dk 34,70 m
Dwt
ca 30.134
Draft design/max
9,5/11,3 m
GT
ca 71673
NT
33513
Bilkapasitet
ca. 8.000
Kap. bilere/busser
3.484/466
Antall dekk
13
Dekksareal
ca 67.000 m2
IMO nr.
9377509

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en MAN Diesel 8S60 MC-C dieselmotor som utvikler max. 24.560 bhp ved 105 rpm. Maskinromsinstallasjonene tilfredsstiller klasse notasjonen UMS (unattended machinery room).
Hjelpemaskineriet består av to STX MAN 9SL21/31 dieselmotorer, og en 1100 kW akselgenerator produserer også strøm. Nødaggregatet er på 215 kW. Marinfloc har levert bilge water system.
Diverse
Skipet er arrangert med køykapasitet for 33 peroner, og styrehuset er av innelukket type med 360 graders sikt. Her er integrert navigasjonskonsoll med alt moderne elektronisk utstyr.
Brannsikkerhetsmessig har nybygget portabelt slukkingsutstyr og et CO2 system i maskinrommet. Her er også lokale water mist type anlegg.
Redningsutstyret innbefatter en 38-personers frittfall livbåt, en vannjetdrevet 7,5 m rescue båt og fire 16-manns redningsflåter.
Epilog
Fra en av våre observante lesere poengteres det at Wallenius navngir alle sine skip etter store operaer. Således er nevnte “Aniara” en svensk opera i to akter skrevet av Karl-Birger Blomdahl etter Harry Martinsons diktsyklus.
Her omtalte “Oberon”, alvenes konge, er nevnt i mange sagn fra middelalderen. Også Shakespeare og Wieland nevner Oberon i sine verker. Oberon er en romantisk opera av K. M. von Weber med libretto av J. R. Planché etter Wielands dikt.
Vi hilser til Harbour Master, Port of Vrengen.