M/S «OCEAN ALDEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Atlantic Offshore Management AS har overtatt nok et nytt offshore fartøy, og denne gangen er skipet bygget i Kina, ved Wison Heavy Industry i Nantong. M/S «OCEAN ALDEN» er verftets byggenummer S421 og ble overlevert den 31. oktober 2011. Etter ferdigstillelsesarbeider ved Bergen Group fant dåpen sted i Florø den 22. mars 2012 med Åshild Kjelsnes som gudmor.

Eierselskap er Atlantic Offshore Alpha AS, og prisen for nybygget er oppgitt til cirka 280 millioner kroner. Skipets designtype er VS 465, og Aasly Marine har vært rederiets representant under byggeperioden.

I SKIPSREVYEN nr. 1/2012 omtalte vi overtakelsen den 2. februar av M/S «Ocean Pride» som ble bygget ved Havyard Ship Technology og døpt i Bergen. Etter sommeren overtar rederiet nok et nybygg. Totalinvesteringen for disse tre sies å være nær en milliard kroner.

Atlantic Offshore holder til på Ågotnes (Coast Center Base) utenfor Bergen og har også kontor i Aberdeen. For tiden opererer det 25 fartøyer. Største eier i selskap er Øgreid i Stavanger.

M/S «OCEAN ALDEN» er mindre enn nevnte «Ocean Pride» med sine 69,9 meter mot 86 meter. Som standby skip under en 10 års kontrakt med Gaz de France/Suez skal hun overvåke et definert område ved Gjøa som en del av oljevernberedskapen. Det er egen førstehjelps- og sykestue ombord med plass til 200 personer, og skipet fungerer som redningsbase dersom oljearbeidere eller utstyr havner i sjøen.

Skipet fører NOR flagg og er klasset i Bureau Veritas BV1, +Hull, +MAC, Clean Ship Super AWT, STBY- and Supply Vessel, Tug, DPII, SDS damage stability, AUT, UMS, FIFI 1, Water Spray, SYS-NEQ-1, OilRec and NOFO 2500, ROV.

M/S «OCEAN ALDEN»

Hoveddata:

Lengde o.a. 69,90 m
Lengde b.p.p 61,34 m
Bredde på spant 18,00 m
Dybde i riss til dk. 8,00 m
Draft
6,25 m
Dw 2.048 t
GT 3766
NT 1129
IMO nr.
9544877


Maskineri

Fremdriftssystemet er en hybrid løsning levert av Siemens bestående av to Wärtsilä 6L28C dieselmotorer hver med ytelse på 2340 kW, 2 x Wärtsilä propellanlegg, reduksjonsgear av samme fabrikat, samt 2 x 800 kW PTI.

For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med 4 x Schottel STT 2 baugthrustere hver på 480kW og en Schottel SRP 550 ZSV opptrekkbar rorpropell på 800 kW – alle levert fra Frydenbø Power. Ror er av RRM fabrikat.

Hjelpemaskineriet utgjøres av tre CAT motorer levert av Pon Power, og skipet har også to akselgeneratorer hver med ytelse på 1200 kW. Tero Marine har levert TM Master Fleet Management Suite, og CJC smøreoljefilter er levert av Øwre-Johnsen.

Diverse

Kraner til skipet er type Palfinger, redningsflåtene er fra Viking og MOB-båten er en MP800 Springer fra Maritime Partners m/davit. Delitek har supplert compactor. Skipet er innredet for et mannskap på 19 personer.