
M/S «OCEAN EUROPE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Arbeidet ved Båtbygg AS ble fullført 21. november 2008, og fartøyet ble tilbakelevert til rederiet Vestland Offshore I AS, Torangsvåg. Gudmor for anledningen var Liv Margareth Østervold.
Rederiet eies av Tor Østervolds familieselskap Solhaug AS, Per Vidar Hilles famileselskap Hille Marine AS, Havila systemet og Hufthammer Holding AS som igjen er eiet av Tor og Kjell Hufthammer samt Solhaug AS.
I forbindelse med ombyggingen er skipet forlenget med ca. 1,4 meter i hekk, og BT/NT er økt til 2206 henholdsvis 661.
Som nevnt i tidligere omtale av nybygget skal skipet inn på kontrakt til Reservoir Exploration Technology ASA (RXT) for syv år med opsjoner for ytterligere fire år. De to første årene skal hun inngå i en kontrakt som RXT har med Petrobras der skipet opererer i 2-spann med et annet fartøy, – det ene fratøyet driver i hovedsak med håndtering av seismikk-kabler og samler inn data, mens det andre fungerer som kildebåt ved hjelp av store kompressorer og luftkanoner som blir tauet etter skipet. «OCEAN EUROPE» er utstyrt for å kunne gjøre begge deler.
Skipet var omtrent 90 prosent ferdig ved Havyard Solstrand da Vestland Offshore sammen med RXT fikk anledning til å vurdere henne som seismikkskip. Det ble raskt konstatert at nybygget passet til formålet.
Ombyggingen
Fartøyet har fått påbygget hangar struktur som beskyttelse over Gun dekk, og som kan fungere som kabelhåndteringsdekk for utsetting og opptak av seismiske kabler til/fra havbunnen. Det er et nytt kompressor maskinrom med installering av tre nye kompressorer, to fra Neumann & Esser og en fra Greenfield. Installert kapasitet er nå det dobbelte av behovet for å oppnå god redundance.
Videre er det kommet seks nye lugarer, og kapasiteten er dermed på 19 lugarer tilsvarende 33 køyer pluss en i hospital.
Enwa omvendt osmose anlegg er installert med kapasitet på 18 m3/døgn. Det er arrangert med nytt seismisk instrumentrom, samt gun-shack (kontrollrom for fjernstyring av kanonene).
På hoveddekk er det arrangert med nye stores rom og workshop. En ekstra 5-tonns Hydramarine davit fra Maritime Partner er montert på styrbord side, og det er installert en hydraulisk Power Pack samt en stor kabel reel med 5m diameter fra Karmøy Winch. Sistnevnte er plassert i eget rom på tanktopp. Hangardekk er forberedet for en ekstra 5-tonn kran fra MB Hydraulikk. Her er også forberedt for et kabelhjul fra Almek.
Seismikk
Skipet er utrustet med fullt skytebåtutstyr med 7 komplette Gun strings. Vinsjer er fra MB Hydraulikk, mens fair leads (bussgatt) og hydrauliske kontrollsystemer kommer fra Karmøy Winch.
Det er installert et Kongsberg Simrad multibeam ekkolodd for havbunnsundersøkelser der kabler skal legges, og nedsenkbar Almek HPR skaft for kommunikasjon med seismikk-kablene på bunnen. Dette blant annet for å styre skipet hundre prosent riktig posisjonert i forhold til kablene på bunnen under skyteoperasjoner. Fleksible flottører og sub-array er levert fra Baro Mek. Verksted AS.
Kongsberg Seatrax har levert GPS og UHF transponder, og radar posisjoneringssystem er fra Kongsberg Radius. Gun controller er fra Bigshot, og KVM Systems har forestått instrumentering.
Av andre leveranser kan nevnes to STADT FCT vannkjølte frekvensomformere på 2x1100 kW 690V. STADT har også levert en ny elektronisk trykkregulator for seismikk-kompressorstyring. Elektromotorene er produsert av Schorch. Odim har levert vinsjer.
Videre er det installert Satellitt TV antenne system og kommunikasjonssystem fra SeaTel. Sletten Elektronics har ettermontert en Furuno Felcom 16, et såkalt ”ELRIT” identifikasjonsystem i henhold til kommende IMO krav.
M/S «OCEAN EUROPE»
Skipet fører NIS flagg, skal seile med et mannskap på 12 og vil i tillegg ha ca. 8-11 personer ombord i forbindelse med seismiske arbeider. Etter ombyggingen har skipet følgende hoveddata:
Lengde o.a. 66,40 m
Bredde p.sp. 13,00 m
Draft 5,70 m
IMO nr. 9386550
Som det fremgår av tidligere båtomtale av skipet består hovedmaskineriet av to ABC 8DZC dieselmotorer hver med ytelse på 1766 kW, levert av Frydenbø Power, som er koblet til to Finnøy Gear & Propeller propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat.