Ocean Falcon

M/S «OCEAN FALCON»

– fra Astilleros Zamakona til Atlantic Offshore

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Astilleros Zamakona Pasaia S.L., San Sebastian i Spania overleverte ERRV (emergency response & rescue vessel) M/S «OCEAN FALCON» den 8. mai 2015 som verftets byggenummer 735 til Atlantic Offshore Zeta AS med Atlantic Offshore Rescue Ltd som manager.

Dette er det tredje fartøyet i serien på tre enheter av Havyard HY 820 designet. De to foregående var «Ocean Osprey» (Skipsrevyen nr. 4/2014) og «Ocean Marlin» (nr. 5/2014).

M/S «OCEAN FALCON» ble døpt i Aberdeen den 29. mai og har startet på kontraken med Shell UK som skal løpe i 5 år, med befrakters opsjon ytterligere 5 år. Prisen på fartøyet er blitt oppgitt til ca. Euro 25 millioner.

M/S «OCEAN FALCON»

Fartøyet beskrives som “A” class Standby vessel ihht UKOOA kravene og oppfyller NMA standby regler for 300 overlevende. Skipet er bygget til klasse i DNV GL med notasjoner ✠1A1, Offshore Service Vessel, (Towing), E0, SF, DK(+), HL(2,8), COMF-V(3)C(3). Fartøyet fører UK flagg og har Aberdeen som registreringshavn. P&I forsikring er plassert hos Skuld.

Hoveddata:

Lengde o.a. ........................................................................................................................................ 66,80 m

Lengde b.p.p. .................................................................................................................................. 60,60 m

Bredde på spant .................................................................................................................... 16,00 m

Dybde i riss ......................................................................................................................................... 6,00 m

Draft scantling .............................................................................................................................. 5,40 m

Dw......................................................................................................................................... 900 t

Dekksareal ................................................................................................................................. 380 m2

Bollard pull ...................................................................................................................... 65 t

GT ............................................................................................................................................... 2295

NT ......................................................................................................................................................... 689

IMO nr. ............................................................................................................................... 9698915

Brennstofftankene rommer 590 m3, tanker for ferskvann 500 m3 og for vannballast 1150 m3.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet ugjøres av 2 x MAN Diesel & Turbo 9L21/31 dieselmotorer hver med ytelse på 1935 kW, 2 x Scania CV DI16 70/Stamford generatorsett, 2 x Scana Volda ACG 680 reduksjonsgear m/oversetning 5,55:1 og med PTO og 2 x Scana Volda CP62/4 propeller. Skipets fart oppgis til ca. 14 knop.

Sidethrusterne er av Schottel fabrikat, en av type STT 002 CP på 400 kW og en azimuth type SRP 550 på 800 kW. Nødaggregatet er type Scania CV DI12.

Norwegian Electric Systems har blant annet levert to akselgeneratorer på 1200 kW/1500 kVA, el-motorer for thrusterne, Quadro Drive og Black Out Safety System. NES har videre utført project management.

Hatlapa styremaskin betjener Becker ror, og Sperre har levert kompessorer. Ventilasjonsanlegget kommer fra Frivasa. Kjelutrustning er fra Ulmatec Pyro, og Bombas Azcue har tatt seg av pumpeleveransene til fartøyet.

Brannsikkerhetsmessig har Fire Fighting Systems levert water spray system, og varslingsanlegget kommer fra Autronica Fire & Security.

Dekk/innredning

Fartøyet er utstyrt med to TTS kraner på 3 tonn med rekkevidde på 12 m. Hatlapa har tatt seg av dekksmaskineri leveransene. Ankerutrustning er fra G. J. Wortelboer, Libra-Plast har levert utvendige dører og Bohamet har hatt vindusleveransen. Fartøyet er oppmalt med International malingssystemer, utført av Indumaq Coating.

Redningsutstyret omfatter blant annet Dacon mann-overbord systemer med redningskurv og 2 x Dacon rescue scoops med 9,5 m lengde som opereres med skipets kran. Redningsbåtene ombord er levert av Maritime Partner. To er av type FRDC, model MP-1000 tiltenkt for standby service og en FRC er type Weedo 700. Davitene for disse er fra Cargotec og av Hydramarine fabrikat. Videre er det fire Viking redningsflåter ombord.

Skipet er innredet for totalt 21 personer, og innredningsarbeidet er utført av Navaliber. Styrehusstoler er fra Alu Design.

Eletronikk

Havyard Power & Systems har levert Unified Bridge, IAS, PMS, brovakt og navigasjons- og kommunikasjonsutstyr. Utstyret innbefatter blant annet Furuno S-Band radar, Furuno X-Band radar, Furuno Ecdis, Furuno DGPS GP-150,Anschütz Std 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 speed log, Tayo TD-L 1550 nødpeilesender, Furuno VR-3000 VDR og Furuno FA-150 AIS. Blant kommunikasjonsutstyret er Sailor GMDSS A3 radiosystem, Sailor 6000 MF/HF SSB, Sailor 6000 Inmarsat C, JRC 333 navtex, Sailor iridium sat phone og Sailor VHF.