M/S «OCEAN MARLIN»
– fra Astilleros Zamakona til Atlantic Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Atlantic Offshore Management med Atlantic Offshore Zeta AS som registrert eier overtok standby fartøyet M/S «OCEAN MARLIN» fra Astilleros Zamakona SA, San Sebastian i Spania den 13. august 2014 som verftets byggenummer 722. Dåpen fant sted i Stavanger den 13. August med Anni H. Apeland som gudmor.
Rederiet har således hatt en meget travel sommer, og i denne utgave av Skipsrevyen presenteres også to nybygg fra Myklebust Verft; «Ocean Star» og «Ocean Art».
M/S «OCEAN MARLIN» er det andre av tre HY 820 design nybygg som ble kontrahert av Atlantic Offshore. Skipet gikk inn på en 4 opsjon 4 års kontrakt med Total E&P Norway og skal arbeide på Martin Linge feltet som ERRV (emergency, response & rescue vessel).
Rederiets siste nybygningskontrakt med Astilleros Zamakona ble gjort i juni 2013 til pris ca. Euro 25 millioner. Det skipet blir det 9. nybygget for rederiet og skal leveres i andre kvartal 2015.
M/S «OCEAN MARLIN» er klasset i DNV GL med notasjoner ✠1A1, Offshore Service Vessel, Towing, Fire Fighter II, SF, E0, DYNPOS-AUTR og seiler under NOR flagg.
Hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 66,80 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 62,14 m
Bredde på spant ................................................................................................... 16,05 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 6,00 m
Draft ....................................................................................................................... 5,01 m
Dw ......................................................................................................................... 1.660 t
GT ............................................................................................................................. 2298
NT ............................................................................................................................... 690
IMO nr. ............................................................................................................... 9669213
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet ugjøres av 2 x MAN Diesel & Turbo 7L27/38 dieselmotorer, 2 x Cummins KTA38-D(M) generatorer, 2 x Scana Propulsion ACG 680 reduksjonsgear og 2 x Scana Propulsion CP62/4 propeller. De tre manøvreringsthrusterne er av Schottel fabrikat, 2 av type STT 002 CP og en azimuth type SRP 550. Nødaggregatet er type Scania CV DI12.
Norwegian Electric Systems har levert tavler (MSB 440V, MSB 230V og ESB 440/230V), to akselgeneratorer på 1200 kW/1500 kVA, el-motorer på henholdsvis 400 (2 stk.) og 800 kW (1 stk.) til tunnelthruster forut/akterut og retractable forut, Quadro Drive frekvensomformer, YD – Starters (2 stk.), samt Black Out Safety System.
Diverse
Redningsbåtene ombord er levert av Maritime Partner og er av typen Weedo 700 og MP-1000. Dacon AS har levert redningssystemene. Styrehusstolene kommer fra Alu Design & Services. Skipet er innredet for totalt 21 personer.
Havyard Power & Systems har levert IAS, PMS, brovakt og navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.