
M/S «OCEAN RESPONSE»
Atlantic Offshore AS, Ågotnes overtok standby skipet M/S «OCEAN RESPONSE» fra Bergen Group BMV AS den 22. februar 2013 som byggenummer 168. Nybygget ble døpt av Anne Wareberg den 23. februar.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skroget er bygget ved Zaliv Shipyard i Ukraina, og konstruksjonen er type VS 465 MKII fra Wärtsilä Ship Design.
Atlantic Offshore er inne i en meget travel periode, og dette er det tredje nybygget som rederiet har overtatt det siste året. Selskapet har fortsatt seks nybygg i ordre og opplyste nylig at det vil kontrahere et nytt ERRV skip av type HY 820 Field Support som skal beskjeftiges av Shell i en kontrakt med verdi på opp til en halv milliard kroner.
Atlantic Offshore satser på å bli blant de ledende operatørene innen områdene standby og PSV. I SKIPSREVYEN har vi tidlligere omtalt rederiets «Ocean Alden» og «Ocean Pride».
Selskapet var nylig i markedet og styrket egenkapitalen med opp til 100 millioner kroner i en rettet emisjon mot eksisterende aksjonærer. Dette ble gjort for å kunne fortsette ekspansjonen. Rederiets største aksjonær er Øgreid AS i Stavanger med en eierandel på 75 prosent av aksjene.
M/S «OCEAN RESPONSE»
Skipet som har kostet ca. NOK 330 millioner og gikk inn på en 6-års kontrakt med Statoil – pluss opsjoner (10 år fast er også blitt nevnt i media?). Den ble inngått i juni 2012 i en omfattende Statoil tildeling av oppdrag til syv nye skip for arbeid på norsk sokkel til samlete kontraktsverdier på 3,5 milliarder kroner.
Fartøyet beskrives som neste generasjon “emergency response & rescue vessel” og kan ta ombord 370 personer ved en eventuell evakuering av en boreplattform.
Skipet er bygget til klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel, Towing and Supply, Standby Vessel(s), Clean design, Dynpos AUTR, E0, Fi-Fi II&I, NAUT-OSV(A), Comf-V(3), DK(+), HL(2.8), OILREC, SF, ESV-DP(HIL) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 74,60 m |
Lengde b.p.p. | 67,80 m |
Bredde på spant | 18,00 m |
Draft scantl. | 6,70 m |
GT | 3824 |
Bollard pull | 120 t |
IMO nr. | 9616163 |
Dieseltankenes kapasitet er på 882 m3, og ferskvannskapasitet er 513 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med 2 x Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver på 3300 kW og 2 x 6L20 motorer hver på 1110 kW. Disse er koblet til fire Marelli generatorer og driver to Wärtsilä CPP propellanlegg hver med ytelse på 3500 kW. Integrert Automasjons System inngår i Wärtsilä leveransene.
Skipet er utstyrt med Wärtsiläs Low Loss Concept som øker effektiviteten og reduserer behovet for strømtilførsel. Skipsdesignet har også ”4-split” konseptet som øker påliteligheten på både mekanisk og elektrisk side. Konseptet er utviklet for å forbedre nivåene for redundancy og redusere kraftbehovene ved DP operasjoner. Nødaggregatet har motor av type Volvo Penta på 216 kW med Stamford generator
Fartøyet er utstyrt med 3 x Wärtsilä Lips sidethrustere på 995 kW, 800 kW henholdsvis 499 kW.
Pumpeleveransen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer mens separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Tank sounding og draft system er levert av Xtronica, og R&M Ship Interior har stått for isoleringsarbeidene. Wilhelmsen Technical Solutions har forestått SCR systemet for NOx reduksjon, samt behandlingssystem av eksosgass.
Dekk/innredning
M/S «OCEAN RESPONSE» er utstyrt med oil skimmers, hose reel og oljebom fra Allmaritim, og dispersant system er levert av Jason. Fi-Fi utstyret kommer fra Fire Fighting Systems.
Karmøy Winch har levert dekksmaskineri og taue-/arbeidsvinsj. Heila har levert to kraner, en på 1t/10m og en på 5t/10m, og TTS har supplert en knuckle boom kran på 3t/12m. En A-ramme fra BMV skal monteres akter. Vanntette dører kommer er fra Winel. Bergen Group Skarveland har hatt arbeid med rørlegging ombord.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og arbeidet er utført av Premator / Bergen Group BMV. Katodisk beskyttelse med ICCP og ICAF er levert av MPE Cathodic.
Redningsutstyret omfatter blant annet 4 x 25 personers Viking redningsflåter, en FRC fra Maritime Partner i HM davit og en daughter craft fra Mare Safety i TTS davit.
Skipet er arrangert med innredning for 24 personer, og arbeidet er utført av R&M Ship Interior og verftet. Toalettanlegget er levert av EVAC, og bysseutstyr er av Beha fabrikat.
De elektrisk installasjonene er utført av Bergen Group Vest Elektro, og bro- og maskinromskonsoller er fra Elpro. Det elektroniske utstyret er levert av NavCom, og DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse.
❊
Byggenummer 169 fra Bergen Group BMV er et beredskapsfartøy kontrahert av North Sea Shipping som skal leveres i mai 2014. Atlantic Offshore skal få levert bnr. 170, samme type skip, på omtrent samme tid.