M/S «OCEAN SCOUT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simek AS, Flekkefjord overleverte Platform Supply Vessel M/S «OCEAN SCOUT» til Ocean Scout AS v/Atlantic Offshore Management AS den 3. mai 2013 som verftets byggenummer 125. Dåpsseremonien foregikk i Tananger den 7. mai med Heidi Gjerstad som gudmor. Skipet ble faktisk levert ca. 14 dager før kontraktuell leveringsdato.

Nybygget er av UT 755 LC design, et design som det nå er bygget cirka 200 av, inkludert skip under bygging. I tillegg til design består RRM leveransen til «OCEAN SCOUT» av motorer, gear, propeller, ror, styremaskin, sidethrustere, dekksmaskineri, bulk tanker, elektriske tavler med alarmanlegg og bropulter.

Skipsbyggingskontrakten ble inngått i mars 2012, og skroget, dvs. fire stålseksjoner og overbygget, er bygget i Gdansk og ble transport til Flekkefjord på en lekter.

Ifølge Dagens Næringsliv er skipet eiet av et investeringsselskap markedsført av Fearnley Finans. Mens prisen på skipet ble oppgitt av meglere til cirka NOK 200 millioner på kontraheringstidspunktet, er prosjektprisen nå blitt 226 millioner. Skipet er befraktet av Atlantic Offshore for en periode på ti år. Så vidt vites opereres fartøyet på spot markedet og ble sluttet for et kortsiktig oppdrag for Statoil per ende mai. Generelt sett har markedet i andre halvdel mai ligget på mellom £10.000 og £20.000 for PSV skip.

M/S «OCEAN SCOUT»

Skipet er bygget til DNV klasse ✠1A1, Fire Fighter I, SF, COMF-V(3,) E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN, DK(+), HL(2.8) og seiler under NOR flagg med Bergen som hjemstedshavn.

Hoveddata:

Lengde o.a. 76,60 m
Lengde b.p.p 68,20 m
Bredde største
16,00 m
Dybde i riss til h.d.
7,00 m
Draft
5,87 m
DW ca. 3.100 m.t.
GT 2418
Lastedekk
707 m2
IMO nr.
9663025

Tankkapasitetene er 1090 m3 ferskvann og 1063 m3 vannballast/drill water.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer, hver med ytelse på 2560 kW v/900 rpm som driver to RRM 600 AHSC-V-KP50N reduksjonsgear, og som er koblet til to RRM propellanlegg med vingediameter 2900 mm.

Strømforsyningen produseres av to akselgeneratorer av type MJR 500 SC4 (RRM) hver på 1800 kVA og to hjelpemotorer av Nogva Scania fabrikat type DI 12 62 M hver med ytelse på 285 kW med Stamford generatorer à 325 kVA. Nødaggregatet består av en Nogva Deere motor på 71 kW med Stamford generator på 60 kVA.

Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to RRM ror, og joystick er type Poscon. Kontrollsystem er type Helicon-X3.

For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med to RRM TT 1650 DPN thrustere akter hver på 590 kW og to av type TT 1850 DPN forut, også de på 590 kW.

Fartøyet er utstyrt med variabel frekvens. Det betyr at hun kan operere med full fart på motorene og akselgeneratorene på 60 Hz, og ved å redusere motorenes rpm, kjøre akselgeneratorene på 50 Hz når været tillater det. Under prøveturen ble bunkersforbruket ved full speed, 60 Hz, målt til 72 liter per nautisk mil med hastighet på 15,2 knop. Ved redusert fart 13,5 knop, 50 Hz, var forbruket 45 liter per nautisk mil.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet og proviant kuldeanlegget er levert av Aeron. Tankpeileutstyr er type ACON (RRM). Ulmatec Pyro har supplert kjelutrustning, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Autronica Fire and Security har levert brannslukkingssystemet til fartøyet.

Dekk/innredning

Dry bulk handling systemet er fra RRM som også har levert dekksmaskineriet. TTS har levert dekkskran på 3t/16m. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og vinduer er levert av Bohamet. MOB-båt er type Viking 470 GRP i davit fra TTS Marine Crane. Redningsflåtene er også av Viking fabrikat

Skipet er innredet for 30 personer fordelt på 16 lugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott, Danacoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Styrehusstoler er fra Alu Design & Service, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Toalettsystemet kommer fra Jets.

Elektronikk

DP2 systemet er type ICON DP2 fra RRM. Furuno Norge er leverandør av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord med Furuno FAR-2137S BB radar, FR-2117 BB radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 DGPS, Furuno Telchart T-2121, Furuno FS-1575 radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700B navtex, 2 x Furuno Felcom Inmarsat C, 2 x Furuno FM-8800S VHF, 2 x Furuno FM-8900S VHF/DSC.

Av andre leveranser kan nevnes Anschütz Pilotstar D autopilot, Tron 40S freefloat og Tron 60S EPIRBS, Tron SART radartransponder, 3 x Tron TR-20 bærbare VHF, Motorola GP340 pluss 4 x bærbare Motorola.

Zenitel ACM har levert intercom-anlegget ombord, og V-Sat antenne er fra Inmarsat.

Simek AS skal levere en PSV til Gulf-Mark Offshore i juli, et ST 216 design til Gulf Offshore Norge i 4. kvartal og en MM85 MSV til Simon Møkster Shipping i mai 2014.