M/S «OCEAN STAR»
– PSV fra Myklebust Verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Atlantic Offshore Epsilon AS overtok M/S «OCEAN STAR» fra Myklebust Verft AS den 30. mai 2014 som verftets byggenummer 367. Manager er Atlantic Offshore Management AS. Skipet er bygget etter Wärtsiläs VS 485 MKIII L design. Dåpen fant sted 25. juli under Tall Ship Race i Bergen med Alison Øgreid som gudmor.
Kontrakten for to nybygg ble inngått i juli 2012 til total pris på cirka 700 millioner kroner. Det var rederiets første oppdrag til Kleven-gruppen. Bak kontraheringen lå langtidskontrakter på seks år med Statoil. Det Ågotnes-baserte rederiet Atlantic Offshore opererer 24 skip, i hovedsak på norske og britiske felt i Nordsjøen.
M/S «OCEAN STAR» fører NOR flagg, er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Offshore Service Vessel+, Supply, SF, LFL*, COMF-V(2)C(3), E0, ESV-DP[HIL], DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 90,40 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 82,50 m
Bredde på spant ................................................................................................... 20,00 m
Dybde i riss h. dk. .................................................................................................. 8,60 m
DW ......................................................................................................................... 5.761 t
Draft summer ....................................................................................................... 7,062 m
GT ............................................................................................................................. 4800
NT ............................................................................................................................. 1441
Dekksareal ........................................................................................................... 1061 m2
Dekkslast .......................................................................................................... ca. 3.200 t
Light ship ............................................................................................................... 3.443 t
IMO nr. ............................................................................................................... 9667241
Tankkapasitetene er 1460 m3 brennolje, 850 m3 ferskvann, 1710 m3 vannballast/drill water og 329 m3 dry bulk.
Maskineri
Wärtsilä har levert fremdriftsanlegget med fire W9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW og to Steerprop SP 35 CRP azimuth propeller hver på 2200 kW. Wärtsilä har også levert hovedtavle, Integrated Automation System og Power Management System, samt box kjølere. Nødaggregatet er type GASC 8 fra Nordhavn, og et generatorsett er av type S6R-MPTAW på 635 kW fra Mitsubishi.
Thrusterutrustningen utgjøres av to FU80 Brunvoll thrustere hver på 1000 kW og en azimuth thruster på 880 kW. Skipets maksimum fart er ca. 15 knop, og økonomisk fart ligger i området 11/12 knop. Bunkersforbruket oppgis til ca. 18 tonn per døgn ved 14 knop, og ca. 10,5 tonn ved 11 knops fart. I DP mode er forbruket ca. 3,8. t/d.
Sperre har levert kompressorer, separatorer er fra Alfal Laval og Ing. Per Gjerdrum har forestått pumpeutrustningen. Aeron har stått for ventilasjonssystemet og air-condition samt proviantkjøling. BWT leveransen er fra MMC Green Technology. Vibrasjonsmonitoring system er fra IKM Instrutek, AM Instrumentering har levert flowmeter og varmevekslere kommer fra Ulmatec Pyro. Wilhelmsen Ships Equipment har supplert nitrogen generator system.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av Autronica Fire and Security leveranser som Flexifoam dekksystem og FlexiFog total flooding.
Dekk
Norwegian Deck Machinery har levert 2x8 t capstans, 1x12m/1,8t pluss 1x13m/3t dekkskraner, 2x15 t tugger vinsjer, ankerspill og 522,5 m K3 kjetting. Cargotec har også levert dekkskraner. ASFA og SHOS systemene er fra RRM, og dry bulk systemet kommer fra Robinet. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Landgang er tatt hånd om av Gurskøy.
MPE Cathodic har stått for antifouling leveranser som ICCP og ICAF samt SACP (sacrificial anode system). I redningsutstyret inngår 6-personers MOB-båt og davit samt redningsflåter fra Mare Safety. Samme firma har levert diverse løst brannsikkerhetsutstyr. Medisinpakke er fra Medi 3 ShipMed. Survitec har levert diverse skipsutstyr.
Innredning
M/S «OCEAN STAR» er innredet for 25 personer innkvartert i 13 enkeltlugarer og seks 2-manns lugarer. Innvendige dører er levert av Momec AB, og Mare Safety har levert bysseutstyr. Sanitærsystemet kommer fra Jets. Ulmatec Pyro har levert incinerator og avfallscompactor er fra Delitek. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene ombord.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er fra HG Marine Electronics. Leveransen omfatter bl.a. 2 x Furuno EC3000 X- og S-band radarer, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno FE-700 ekkolodd, 3 x Sperry gyrokompass, Anschütz D autpilot, Furuno AIS, Furuno DS-80 Doppler Speed Log, Consilium VDR og 2 x Telchart Ecdis.
Kommunikasjonspakken innbefatter radiostasjon er i henhold til GMDSS Sea Area 3, Sailor 6360 MF/HF, Furuno NX-700 navtex, 2 x Sailor GMDSS alarm panel, 5 x Sailor VHF, Sailor Fleet 77, 2 x Inmarsat C Sailor 6006, Tron 40S Epirb, Tron 60S manuell Epirb og 2 x Jotron Sart radar transponder.
DP-anlegget K-POS systemet med cJoy, K-Thrust og K-Master kommer fra Kongsberg Maritime.
-
Myklebust Verft skal levere to Volstad Maritime nybygg i desember 2014 henholdsvis andre kvartal 2015 med bnr. 376 og 377. Rieber Shippings nybygg kommer i mars 2015.