Olympic Ares. Foto: Harald Valderhaug

M/S «OLYMPIC ARES»

– OCV fra Kleven Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte MT 6022 MKII designen M/S «OLYMPIC ARES» til Olympic Shipping AS som byggenummer 362 den 28. oktober 2013. Dåpen fant sted i Geiranger med Carolina Pérrisé fra rederiets Brasil kontor som gudmor.

Nybygningskontrakten for et subsea support- og konstruksjonsskip ble inngått i juni 2012, og prisen ble oppgitt til ca. NOK 600 millioner. I den opprinnelige kontrakten var det også en opsjon for nok et skip.

M/S «OLYMPIC ARES»

Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, E0, SF, DYNPOS-AUTR, CLEAN DESIGN, DEICE, ICE-C, COMF-V(3), HELDK-SH, SPS, LFL*, NAUT-OSV(A), Crane, DK(+), og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 115,40 m
Lengde b.p.p. 108,25 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss til h.dk. 9,00 m
GT ca. 7100
DW ca. 7.150 t
Dekksareal ca. 1300 m2
IMO nr. 9665712

Tankkapasitetene er 1750 m3 for brennolje, 1250 m3 ferskvann og 4400 m3 vannballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB bestående av fem CAT 3516TA C dieselmotorer, hver med ytelse på 2250 ekW, og en type 3512TAC på 1700 ekW, ABB generatorer og 2 x RRM Contaz 25 fremdriftspropeller hver på 3000 kW. HG Marine Electronics har levert hovedtavle, og IAS systemet er fra Kongsberg Maritime type K-Chief 700.

Videre er skipet utrustet med to RRM TT 2400 DPN CP sidethrustere hver på 1370 kW og en av type TT 2000 SPN FP 790 kW. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D16 motor på 390 ekW. Max. fart er ca. 16,1 knop.

Pumpeutrustningen, samt BWT systemet, kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har levert ventilasjonsanlegg og proviant kjøle-/fryseanlegg. Ulmatec Pyro har supplert kjelutrustning. SCR systemet for NOx reduksjon er fra H+H.

Autronica Fire and Security har hatt leveransen av brannslukkingssystemet.

Dekk

Kranleveransene er fra TTS og RRM, førstnevnte med en offshorekran på 250t/12m og 2 x 5t kraner, – og RRM med kran på 50t/10m. Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri, og helidekk er en Marine Aluminium leveranse. Fjordpipe har utført div. rørmontasje. Fartøyets moonpool måler 7,2 x 7,2 m. Ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter.

Bohamet har levert vinduer, utvendige dører kommer fra Libra Plast og vanntette skyvedører er fra IMS. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget, og katodisk beskyttelse er utført av MPE Cathodic.

Redningsutstyret består blant annet av 4 x Harding livbåter m/daviter, Alusafe 770 MOB-båt fra Maritime Partner og redningsflåter levert av Mare Safety.

Diverse

M/S «OLYMPIC ARES» er innredet med lugarkapasitet for 102 personer, og Alu Design & Services har levert stoler. I byssen er det Beha utrustning, og Jets har levert toalettanlegget. Incinerator er en Ulmatec Pyro leveranse.

Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, og HG Marine Electronics har levert og installert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Når dette skrives, har Kleven nettopp innhentet en ordre fra Østensjø for bygging av et 150 m langt offshore fartøy til pris på cirka 1,4 milliarder kroner. Levering er satt til 2016. Det brakte Klevens ordrereserve opp i ca. 7,9 milliarder kroner. Før den tid skal Kleven levere bnr. 361 til Ugland Offshore i januar 2014, bnr. 352 til Rem Offshore i februar, bnr. 364 til samme rederi i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et Expedition Support skip i desember samme år.