M/S «OLYMPIC CHALLENGER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Olympic Shipping AS fikk nylig levert M/S «OLYMPIC CHALLENGER» fra Aker Yards AS, Aukra, som byggenummer 700. Skipet er bygget etter Aker ROV 02-design med isklasse C. Skroget er bygget ved Aker Tulcea.

Kontraheringsprisen var ca. 400 millioner kroner for fartøyet, som skal operere i arktiske farvann, og der miljø og arbeidsforhold ombord blir sterkt vektlagt. Lavt bunkersforbruk er også et viktig element, og nybygget har DNVs Clean Design notasjon.
Dette er det femtende skipet i Olympic Shippings offshoreflåte, og det desidert største. Skipet vil få et toskifts mannskap på vel 40. Det har forøvrig lugarkapasitet til 100 personer.
Designet av skipet har vært gjennom mange tester ved Skipsmodelltanken i Trondheim for å få maksimal ytelse og bevegelse. Skipet er dessuten utstyr med moon-pool, en gjennomgående sjakt fra dekk til bunnen av skipet for nedsenking av ROV uavhengig av vær.
Full klassebenevnelse for nybygget er DNV ✠1A1, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HELDK, ICE B, DEICE, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV, Comf-V(3).
Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ca. 105,90 m
Lengde b.p.p.
ca. 94,70 m
Bredde p.sp. ca. 21,00 m
Dybde i riss til h.d. ca. 8,50 m
Design draft midship
ca. 5,80 m
Max. draft midship
ca. 6,60 m
Dekksareal
ca. 1100 m2
Dwt
ca. 4.000
IMO
9398292

Tankkapasitetene er for brennolje 1370 m3, for ferskvann 700 m3, for vannballast 3700 m3.

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem som blant annet består av seks Caterpillar 3516 dieselmotorer, hver med ytelse på 2188 kW, like mange generatorer av typen AVK, to propellanlegg av type Ulstein Aquamaster Contaz 25 og thrustere en Kamewa Ulstein azimuth TCN 92/M-220 og to transverse thrustere type TT 2400 DPN. Styringen på thrusterne er av typen Helicon. Nødaggregatet er to Nogva Scania DI 16 44 M dieselmotorer.

Av maskinromsleveransene har Ing. Per Gjerdrum levert pumper, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant kuldemaskineri, og ventilasjonssystemet er fra Aker Yards Electro HVAC. Ferskvannsgenerator kommer fra Alfa Laval og kjelutrustningen er fra Pyro. Brannslukkesystem er FlexiFog vanntåke fra Autronica og Inergen anlegg levert fra Zenith Elektro.

Dekk

Styrbord port er levert av TTS Ships Equipment, og Odim har levert ROV utstyr. En 250 tonns offshorekran er levert av Hydramarine. Marine Aluminium har stått for leveransen av helikopterdekket. Odim Brattvaag Winch har levert dekksmaskineri, og ankerutrustning er fra Eide Marine Tech.

Lanterner er fra Tranberg. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatebehandlingsarbeidet.

MOB-båtene er av type Weedo 700 fra Maritime Partner i TTS Marine davit.

Innredning

Nybygget har lugarkapasitet for 100 personer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene. Incinerator er fra Teamtec, omvendt osmoseanlegget er fra Pall og Beha-utstyr er på plass i byssen. Manøverstolene er dels fra Rolls-Royce og dels fra Norsap. Aker Yards Electro har tatt seg av de elektriske installasjonene.

Elektronikk

Oddstøl Elektronikk AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som bl.a. omfatter Furuno FAR-2117 og FCR-2837 radarer, Skipper GDS 102 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Navipilot 4000 autopilot, Furuno Fax-30, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, Tron SART radartransponder, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom 70 Fleet 77, Furuno Felcom 15 Sat C, Furuno FA-150 AIS Tron TR-20 VHF. Av antenneutrustningen er 1 stk. sevsat fra Ship Equip og 2 stk. er en rederileveranse. DPII-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Det integrerte interne kommunikasjonssystemet er type Ulstein Com. Dataleveransene er fra Datatek.


Aker Yards AS, Aukra

, har et omfattende byggeprogram på ikke mindre enn 15 skip. Seks skip skal leveres til Nordcapital, like mange til DOF med datterselskaper, ytterligere et til Olympic. Rem Offshore og Portosalvo skal også ha hvert sitt skip. Odreboken går frem til 2011.