
M/S «OLYMPIC COMMANDER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget blir beskrevet som MultiPurpose Field Support Vessel & Pipe carrier og er konstruert og forberedt for operasjon i Barentshavet, inkludert et varmesystem som skal håndtere avising. Fartøyet er også klart for installering av helidekk, 100 tonns kran og 150 tonns A-frame.
M/S «OLYMPIC COMMANDER»
har klasse i DNV @1A1,E0, SF, Supply Vessel, Ice C, Dynpos AUTR, Clean, Comf-V (rating 3), DEICE, DK(+), hl (2,5 ), LFL*, OILREC og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 92,95 m |
Lengde p.p. | 86,60 m |
Bredde | 19,70 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,70 m |
Dwt summer | ca. 4.695 |
Draft summer | 6,30 m |
GT | 3995 |
NT | 1520 |
IMO nr. | 9340609 |
Tankkapasitetene er 1142 m3 fuel oil, 1958 m3 ferskvann, 1669 m3 vannballast/drill water, 495 m3 brine, 1165 m3 liquid mud og 400 m3 cement.
Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem. Kraftstasjonen består av fire CAT 3516TA Serie B dieselmotorer, hver med ytelse 1901 bkW, levert av Pon Power AS. Motorene er tilkoblet hver sin Siemens generator. Siemens har også levert elektromotorer til hovedpropeller, som er to Contaz anlegg, og tunnelthrusterne, samt frekvensomformere. Thrusterne er type Kamewa Ulstein. CAT leveransene fra Pon Power innbefatter også hjelpemotor og nødaggregat.
Pumper er fra Ing. Per Gjerdrum AS, og både Sperre og Lønsethagen har levert kompressorer. Separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO (Goltens Oslo), og kjelutrustning er fra Pyro. AM Instrumentering har levert tankpeileanlegg, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant fryse- og kjølemaskineri, og ventilasjonsanlegget er en leveranse fra York Novenco. Box kjølere kommer fra Bloksma (Dimo AS), og UV-filter fra Tøssebro AS. Brødr. Dahl har levert ventiler, rør og armaturer. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering.
Fartøyet er brannsikret med et Autronica Fire & Security CO2 system og et vanntåke punktslukkeanlegg, samt Unitor leveranse av skumanlegg til methanolsystem, samt et inert gas system.
Dekk
Fartøyets cementanlegg er en leveranse fra Rolls-Royce Marine, og dekksmaskineri er levert av Aker Yards Electro. ABAS Crane har levert to kraner, Hydrakraft har supplert lastesikringsvinsjer og anker og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter. Gurskøy Sveiseindustri har levert landgangsutstyr, og D-fendere kommer fra Otto Olsen AS.
Vinduer er fra Bohamet, og vindusviskere er av merke Wynn. IMS har levert tre vanntette skyvedører, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens Norselight har supplert tyfon. Malingsleverandør er Jotun, og anoder er fra Dimo AS. Vest Sandblåsing AS har utført maler- og sandblåsingsarbeidene. MOB-båten fra Maritime Partner henger i davit fra TTS Marine.
Innredning/diverse
Maritime Montering har også hatt hånd om innredningsarbeidene, og fartøyet har lugarkapasitet for 50 personer. Det er også innredet hospital. Miele har levert vaskeriutstyr, og Beha bysseutstyr er en Mare Safety anskaffelse. Forbrenningsanlegget kommer fra Kay Lindegaard Incinerators AS og toalettsystemet fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro som også har levert bro- og kontrollromspulter.
DP-systemet er fra Kongsberg Maritime, og det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert og montert av O. Øverland AS.
*
Aker Yards AS, Brattvaag skal nå levere to PSV skip til Great Eastern i juni og august med bnr. 109 og 110, og så kommer to LNG ferger til Fjord 1 i oktober og desember. For 2007 er ordrer på plass for en PSV type ST 216 CD til Volstad Shipping med bnr. 116, levering februar, og en AHTS for Farstad Supply for levering sommeren 2007.