
M/S «OLYMPIC COMMANDER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygningskontrakten ble inngått, eller i hvert fall offentliggjort, i begynnelsen av september 2010 og gjaldt bygging av ett skip av MarinTeknikk MT 6015 design med rederiets opsjon på ytterligere ett skip. I januar 2011 ble så opsjonen erklært, og sannsynligvis ble det samtidig gitt opsjon for nok ett skip. For i mai ble det opplyst at nok en fast kontrakt var inngått, og at dette var en opsjon fra de foregående kontraktene. Prisen per skip lød på cirka NOK 380 millioner. Kleven Maritime opplyste samtidig at reder Stig Remøy i Olympic Shipping hadde med denne kontrakten kontrahert skip for 1,4 milliarder kroner hos Kleven Maritime.
Første oppdrag for skipet ble rapportert et par dager etter overlevering og var for 28 dagers varighet pluss opsjoner, men dagraten ble holdt privat. Andre PSV’er ble imidlertid sluttet samtidig til nivåer på cirka GBP 9/10.000 per dag.
Skipet representerer en ny generasjon miljøvennlige multipurpose fartøyer med stor oppmerksomhet rundt drivstofføkonomi, lave utslipp og store kapasiteter både over og under dekk. Klassenotasjonen Ice C gjør fartøyet anvendelig i nord-områdene, og skipet utstyres for oljeoppsamlingsoperasjoner (NOFO 2009).
MT 6015 designet er bygget i henhold til den nye SPS-code (Code of Safety for Special Purpose Ships). Hvis ønskelig kan skipet lett utstyres med blant annet kran og heli-deck dersom markedet tilsier det og kan utføre ROV- og subsea konstruksjonsarbeider.
M/S «OLYMPIC COMMANDER» er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+ Supply, SPS, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.5). Skipet fører NOR flagg og har Fosnavåg som hjemstedshavn. Metizoft har utstedt Green Passport for skipet.
M/S «OLYMPIC COMMANDER»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 93,80 m |
Lengde b.p.p. |
86,75 m |
Bredde på spant |
20,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 8,00 m |
Dw |
ca. 4.857 t |
GT |
ca. 4827 |
NT |
ca. 1479 |
Dekkssareal |
1060 m2 |
IMO |
9602904 |
Tankkapasitetene er 1025 m3 brennolje, 1033 m3 ferskvann, 2583 m3 vannballast/drill water og 2375 ORO.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av Siemens og består blant annet av 4 x CAT 3516BC generatorsett hver med ytelse 2230 ekW og 2 x RRM propeller hver på 2200 kW. En Volvo Penta D9-MG-RC motor på 196 kW, levert av J. Weiberg Gulliksen, driver nødaggregatet, og havneaggregatet drives av en CAT C18 motor på 550 ekW.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med 2 x RRM thrustere forut hver på 925 kW og en azimuth thruster på 880 kW. Fjernkontroll er type Helicon-X3. H+H har levert SCR systemet.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre og Tamrotor er leverandører av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Nilsen Frys & Kjøleteknikk og Fresvik Produkt har begge vært involvert i leveransen av frys/kjøl proviantrom, og Kaimann Nordic har utført isoleringsarbeidene ombord. UV-filter leveransen kommer fra Cflow Fish Handling. Brannsikkerhetsmessig har Marioff levert slukkesystem.
Castrol er leverandør av smøreolje, mens Bunker Oil leverte drivstoff til nybygget.
Dekk/innredning
Dekksmaskineri er levert av RRM, og Cargotec har levert to kraner, en på 3t/15m og en på 2t/10m. Dry bulk handling systemet kommer fra Van Alst Marine, og Varde har levert luker. Bøfjorden Sag har leveranse i form av utvendig tredekk. IMS har levert vanntette skyvedører, mens utvendige dører er fra Libra Plast. Ankerutrustningen er fra G. J. Wortelboer Jr. B.V, og Gurskøy har supplert landgang. Vinduer er av Bohamet fabrikat, og viskere kommer fra Decca Wipers.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter fra Mare Safety og MOB-båt m/davit levert av Maritime Partner. Skipet er oppmalt med Jotun produkter.
M/S «OLYMPIC COMMANDER» er innredet for 60 personer. Ekornes har levert møbler, styrehusstoler kommer fra NorSap og andre stoler er fra Georg Eknes Industri. Valumin er leverandør av innredningsdørene. Bysseutstyr er type Beha, levert av Mare Safety. Tematec har forestått incinerator, og toalettsystemet er levert av Jets.
Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget samt IAS og PMS. Hareid Elektriske Teknikk har levert og installert det elektriske anlegget. Navigasjons-/kommunikasjonsutstyr er levert og installert av HG Marine Electronics AS.
❊
Kleven Verft AS skal levere bnr. 346 til Eidesvik Offshore i mars og bnr. 350 til Olympic Shipping i juni. Eidesvik har en opsjon på et VS 489 LNG design for levering i september 2012. Olympic Shipping har nok et nybygg av MT 6015 design for levering i november. Kleven Maritime har videre i ordre et seismikk fartøy av ST 324 CD design for Sanco Shipping som skal leveres i mai 2013, en ordre der rederiet også har en opsjon, Rem Offshores VS 499 skal leveres i desember og i 2. kvartal 2013 skal bnr. 357 være klar for levering til Myklebusthaug Offshore.