
M/S «OLYMPIC ELECTRA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet beskrives som Multipurpose Field Support Vessel og er det første i en serie på fem fartøyer som rederiet har bestilt ved Kleven Maritime. Eksportfinans har deltatt i finansieringen av kontrakten. Skroget er bygget i Kina, og fartøyet kan også utføre lette ROV-oppdrag.
I en artikkel i Sunnmørsposten forteller Kleven Maritime at de i fremtiden også vil bygge skrogene hjemme. I seg selv er dette en interessant vending, og så får man se om andre følger etter. Beslutningen forklares med at man ønsker å ha kontroll over hele byggeprosessen. Kan det ha sammenheng med at det er flere utenlandske verftsarbeidere i Norge i dag enn da skrogbygging i utlandet startet for fullt? Bedriften mener imidlertid at det alltid har vært mange utlendinger i norsk verftsindustri, eksempelvis finner, dansker og svensker. Lønnsutgiftene utgjør i dag cirka 10/15% av den totale byggeprisen for et avansert offshoreskip, ifølge Kleven Maritime.
Myklebust Verft er i sluttforhandlinger om en secondhand flytedokk på 170 x 28 meter som befinner seg i St. Petersburg. Dokken har løftekapasitet på 15.000 tonn mot dagens 8.000 tonn. Før ankomst Gursken skal dokken oppgraderes.
M/S «OLYMPIC ELECTRA» er klasset i DNV ✠1A1, E0, SF, DYNPOS-AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(3), NAUT-OSV(A), LFL*, DK(+), HL(2.6) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 79,60 m |
Lengde b.p.p. |
72,00 m |
Bredde på spant |
16,40 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,45 m |
Dw |
ca. 3.500 t |
Draft max |
6,215 m |
GT |
ca. 3131 |
NT |
ca. 1167 |
Dekksareal |
ca. 745 m2 |
IMO nr. |
9547415 |
Skipet har tankkapasiteter for brennolje på 1210 m3, 650 m3 for ferskvann, 1259 m3 for vannballast, 1088 m3 drill water og 320 m3 dry bulk.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av Siemens bestående av 4 x CAT 3512B dieselmotorer hver med ytelse 1360 ekW v/1800 rpm og 2 x RRM Azipull propellanlegg. En Volvo Penta D9-MG-RC motor på 196 kW, levert av J. Weiberg Gulliksen, driver nødaggregatet. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med 2 x Brunvoll sidethrustere på 800 kW.
Bunkersforbruket er på ca. 18,5 m3 per døgn ved 14 knops fart og 13,5 m3 basis 12 knop. I standby modus og DP er forbruket 3 m3/24 timer og i havn 1,2 m3.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) er leverandører av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget og kulde-proviantanlegg kommer fra Aeron, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Tankpeileanlegg er levert av XTronica, og PG har levert ballastvann rensesystemet ombord.
Dekk/innredning
RRM har hatt leveransen av dekksmaskineri, og TTS Marine har levert to kraner til nybygget. Dry bulk handling systemet kommer fra Van Alst. Vinduer er av Bohamet fabrikat, IMS har levert vanntette skyvedører og utvendige dører er Libra Plast leveranse.
Skipet er oppmalt med Jotun produkter, mens Sigma tank coating er anvendt i ferskvannstankene. Redningsutstyret består blant annet av seks Viking 20-manns redningsflåter og Weedo17 MOB-båt i TTS Marine davit.
M/S «OLYMPIC ELECTRA» er innredet for 40 personer med 12 enkeltlugarer og 14 dobbeltlugarer. Ekornes har levert styrehusstoler, bysseutstyr kommer fra Beha og vaskeriutstyr fra Miele. Jets har hatt toalett-leveransen.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektroprosjektering og komplett elektroinstallasjon, innbefattet navigasjons- og kommunikasjonsutstyr. HET har også levert bro- og maskinromskonsoller, ROV tavle, startere og MCC’er. Syberg har levert bro-pakke.
Siemens har stått for det integrerte automasjonssystemet, og DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.
❊
Myklebust Verft AS skal levere bnr. 353 til Ugland Offshore i juni 2012 og bnr. 355 til Sanco i mai 2013. Bnr. 343, M/Tr. “Prestfjord”, er presentert her.