M/S «OLYMPIC OCTOPUS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Yards AS, Søviknes kunne 12. oktober overlevere UT 712 L nybygget M/S «OLYMPIC OCTOPUS» til Olympic Shipping AS, Fosnavåg. Byggenummer 147 er beskrevet som en Multifunctional Anchor Handler. Nyutviklet teknologi fra Nordvestlandet gjør skipet helt unikt.

Den nye teknologien gir økt sikkerhet for mannskapet, bedre posisjonering, mindre støy og vibrasjon, samt lavere forbruk av drivstoff. Motoren er nyutviklet for bedre ytelse. I tillegg er styring og kontroll av utstyret gjort enklere og bedre.

Kontrakten ble inngått i april i fjor til pris cirka 270 millioner kroner, og levering ble da oppgitt til juli 2006. En av grunnene til forsinkelsen, eller kanskje den eneste, er flom på Donau som forsinket skrogleveringen. Skroget er fra Tulcea som ligger relativt nær Donaus utløp, mens det andre Aker skrogverftet, Braila, ligger noe lengre opp elven.

– Det finnes mange store og moderne offshore-fartøy, forteller skipsreder Stig Remøy i Olympic Shipping. – Men de fleste er bygget for, og har oppdrag i, Nordsjøen. “Olympic Octopus” derimot, er utstyrt for et større geografisk arbeidsområde. Han mener teknologien ombord er sjelden.

– Jeg tror for eksempel at den nye Rim Drive thruster-teknologien fra Rolls-Royce er helt essensiell for fremtiden med tanke på miljø og effektivitet, poengterer han. Octopus (blekksprut) navnet henspiller på Rolls-Royce sitt nye system for fjernstyring av tau, vaier, kjetting og sjakler. Firmaet har konstruert spesielle manipulatorer som fungerer som mekaniske “armer” for kranene. Det er disse som har gitt inspirasjon til skipets navn.

M/S «Olympic Octopus» er klasset i DNV til klasse @1A1, Tug Supply Vessel, SF, E0, DynPos AUTR, Tmon, COMF-V(3), Clean, Ice-C, OilRec (NOFO 2004) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
78,30 m
Lengde p.p.
68,20 m
Bredde største
17,20 m
Dybde i riss h.dk.
8,30 m
Draft design
6,30 m
Draft max.
6,80 m
Max freeboard in rescue op.
2,50 m
Dwt
ca. 2.600
Dekksareal
510 m2
Dekkslast
900 t
GT
ca. 3050
IMO no.
9355771

Tankkapasitetene er 1000 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 230 m3 dry bulk og 700 m3 ballast/drillwater.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen B32:40V12P dieselmotorer, hver med ytelse 6000 kW v/750 o/min som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg. Skipets fart er ca. 18 knop ved 4,5 meters dypgang.