Foto:Harald Valderhaug

M/S «OLYMPIC ORION»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «OLYMPIC ORION» ble som Kleven Verfts byggenummer 350 overlevert til Olympic Shipping AS den 20. juni 2012. Dåpen fant sted i Geirangerfjorden den 23. juni med Sissel Berdal Haga som gudmor. Fartøyet er det andre av tre søsterskip som Kleven Verft leverer til Olympic Shipping i år.

Skipet beskrives som et Multipurpose Offshore Vessel bygget etter MT 6015 designet. Rederiet erklærte opsjonen for dette skipet i januar 2011, og prisen ble da oppgitt til NOK 385 millioner.

Skipet skal trade spot markedet som for tiden ikke er altfor sterkt med PSV forretninger gjort ned på GBP 7.000-tallet per midten av juli.

M/S «OLYMPIC ORION» er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+ Supply, SPS, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.5).

MT 6015 designet er bygget i henhold til den nye SPS-code (Code of Safety for Special Purpose Ships). Skipet fører NOR flagg, har Fosnavåg som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,80 m
Lengde b.p.p.
86,75 m
Bredde på spant
20,00 m
Dybde i riss til h.dk. 8,00 m
Dw
4.857 t
GT
ca. 4827
NT
ca. 1449
Dekksareal
1060 m2
IMO nr.
9617313

Tankkapasitetene er 1025 m3 brennolje, 1033 m3 ferskvann, 2583 m3 vannballast/drill water og 2375 ORO.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av Siemens og består blant annet av 4 x CAT 3516C/AVK generatorsett hver med ytelse 2230 ekW og 2 x RRM Contaz propeller hver på 2200 kW. En Volvo Penta D9-MG-RC motor på 196 kW med Stamford generator utgjør nødaggregatet, og havneaggregatet drives av en CAT C18 motor på 550 ekW med Stamford generator.

For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med 2 x RRM thrustere forut hver på 925 kW og en azimuth thruster på 880 kW.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre er leverandør av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for frys/kjøl proviantrom. Eltorque har supplert aktuatorer til enkelte ventiler, mens hovedtyngden av ventiler er levert av Robinet valves and piping material sin nye avdeling i Ulsteinvik. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Brannsikkerhetsmessig er et Marioff watermist system levert til nybygget, og alarmanlegget er fra Tyco.

Dekk/innredning

Dekksmaskineri er levert av RRM, og Cargotec har levert to kraner, en på 3 t/15 m og en på 2 t/10 m. Dry bulk handling systemet av typen Cargomaxx kommer fra Van Alst Marine. Vinduer er av Bohamet fabrikat, og Libra Plast har levert utvendige dører. Ankerutrustningen er fra G. J. Wortelboer Jr. B.V. Tranberg og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere til fartøyet som er oppmalt med Jotun malingssystemer.

Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter fra Mare Safety og MOB-båt m/davit levert av Maritime Partner.

M/S «OLYMPIC ORION» er innredet for 60 personer, og innredningsarbeidet er utført av verftet. Styrehusstoler kommer fra NorSap. Bysseutstyr er type Beha. Teamtec har forestått incinerator, og toalettsystemet er levert av Jets.

Hareid Elektriske Teknikk har levert og installert det elektriske anlegget, og har også levert hovedtavle, starter og brokonsoll, samt komplett Deice system.

Elektronikk

Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget type K-POS DP-22, samt K-Chief 700 IAS. Brovaktalarm er type Ulstein BAS CAS/BNWAS.

Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret er levert og installert av HG Marine Electronics og dekker blant annet Furuno FAR-2137S radar, FCR-2127X-band kartradar, Miros OSD oljeradar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, SG Brown gyrokompass, 2 x Furuno GP-150 DGPS, Furuno FA-150 AIS, Furuno Dual TEcdis, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700 navtex, Sailor 6110 Inmarsat C, Thrane & Thrane GMDSS, Sailor 6300 MF/HF radiostasjon, Sailor 6222 VHF, Sailor 6210 VHF, Jotron GMDSS nødkommunikasjon, Sailor Fleet Broadband 500 og Motorola UHF/VHF.

Seatel har levert TV-RO antenne, og TV-anlegg er Triax TDX digital. CCTV er fra Comscan og intercom-anlegget fra Zenitel.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 351 til Olympic Shipping i november, bnr. 354 til Rem Offshore i desember, bnr. 357 til Myklebusthaug i februar 2013, bnr. 360 i april (VS 485 MKII), bnr. 369 til Rem Offshore i juni, en MT 6022 MKII til Olympic Shipping i 3. kvartal samme år, bnr. 361 til Ugland Offshore i januar 2014 og bnr. 365 til Eidesvik i juni samme år.