
M/S «OLYMPIC TAURUS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet beskrives som Multifunctional Field Supply & Construction Vessel og skal ha kostet cirka NOK 385 millioner. Dette MT-designet kjennetegnes ved utmerkede farts- og sjøegenskaper, miljøvennlighet i form av redusert bunkersforbruk og ditto eksosutstlipp, samt lave støy- og vibrasjonsnivåer.
Spot markedet er for tiden (en uke inn i november) heller svakt med dagrater på GBP 7.000-tallet – selv for nye skip. Skipet noteres p.t. som ledig for oppdrag basis Stavanger 25. november.
M/S «OLYMPIC TAURUS» er bygget til klasse i DNV ≅1A1, ICE-C (Hull Ice 1B), Supply Vessel, SF, DYNPOS-AUTR, E0, CLEAN DESIGN, LFL*, COMF-V(3), OILREC (NOFO 2009), NAUT-OSV(A), SPS, DK(+), HL(p), DEICE. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 93,80 m |
Lengde b.p.p. |
86,75 m |
Bredde på spant |
20,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 8,00 m |
Dw |
4.840 t |
Draft |
6,50 m |
GT |
4822 |
NT |
1449 |
Dekksareal |
1060 m2 |
IMO nr. |
9628465 |
Tankkapasitetene er 1025 m3 brennolje, 1033 m3 ferskvann, 2583 m3 vannballast/drill water og 2375 ORO.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av Siemens og består blant annet av 4 x CAT 3516C/AVK generatorsett hver med ytelse 2230 ekW og 2 x RRM Contaz 15 fremdriftspropeller hver på 2200 kW. En Volvo Penta motor på 196 kW med Stamford generator utgjør nødaggregatet, og havneaggregatet drives av en CAT C18 motor på 550 ekW med Stamford generator.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med 2 x RRM thrustere forut hver på 925 kW og en azimuth thruster på 880 kW.
Fartsmessig kommer fartøyet opp i ca. 15,5 knop, men økonomisk fart er i området 10/12 knop. Bunkersforbruket ved 10 knop er ca. 10 tonn per døgn og ved 12 knop ca. 13 t/d.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre er leverandør av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for frys/kjøl proviantrom. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerhetsmessig har fartøyet et Marioff watermist system, og alarmanlegget er fra Tyco.
Dekk/innredning
Dekksmaskineri er levert av RRM, og Cargotec har levert to kraner, en på 3 t/15 m og en på 2 t/10 m. Dry bulk handling anlegget av typen Cargomaxx kommer fra Van Alst Marine. Vinduer er av Bohamet fabrikat, og Libra Plast har levert utvendige dører. Ankerutrustningen er fra G. J. Wortelboer Jr. B.V. Tranberg og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere til fartøyet som er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består blant annet av Viking redningsflåter fra Mare Safety og MOB-båt m/davit levert av Maritime Partner.
M/S «OLYMPIC TAURUS» er innredet for 60 personer fordelt på 22 enkeltlugarer og 19 tomannslugarer. Verftet har selv utført innredningsarbeidene. Styrehusstoler kommer fra NorSap. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, Teamtec har forestått incinerator og toalettsystemet er levert av Jets.
Hareid Elektriske Teknikk har levert og installert det elektriske anlegget, og har også levert hovedtavle, starter og brokonsoll, samt komplett Deice system.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget type K-POS DP-22 og IAS type K-Chief 700. Brovaktalarm er type Ulstein BAS CAS/BNWAS.
Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret er levert og installert av HG Marine Electronics og består av Furuno FAR-2137S radar, FCR-2127X-band kartradar, Miros OSD oljeradar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, SG Brown gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, 2 x Furuno GP-150 DGPS, Furuno FA-150 AIS, Furuno Dual TEcdis, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700 navtex, Sailor 6110 Inmarsat C, Thrane & Thrane GMDSS, Sailor 6300 MF/HF radiostasjon, Sailor 6222 VHF, Sailor 6210 VHF, Jotron GMDSS nødkommunikasjon, Tron Epirbs og Motorola UHF/VHF.
Seatel har levert TV-RO antenne, og TV-anlegg er Triax TDX digital. CCTV er fra Comscan og intercom-anlegget fra Zenitel.
❊
Kleven verftene har en fyldige ordrebøker. Fremover skal Kleven Verft levere bnr. 354 til Rem Offshore i januar 2013. Bnr. 357 i ordre fra Myklebusthaug Offshore kommer i 2. kvartal 2013, bnr. 360 skal leveres i april, bnr. 359 i juni til Rem Offshore og bnr. 362 skal overtas av Olympic Shipping i 3. kvartal samme år. Kleven har også skip i ordre for levering i 2014, bnr. 361 bestilt av Ugland Offshore i januar, bnr. 365 bygges for Eidesvik for levering i juni og bnr. 356 til Remøy Shipping i september.
Ordreboken til Myklebust Verft er som følger: Bnr. 355, seismikkskip til Sanco Shipping med levering i juli 2013; bnr. 367, PSV til Atlantic Offshore med levering i mars 2014; bnr. 358, seismikkskip til Sanco Shipping med levering i april 2014; og bnr. 368, PSV til Atlantic Offshore med levering i juli 2014.